יום שישי, 9 באוגוסט 2024

"אל ההרים" מאת אלה הראל

 













בימים מתוחים אלה, אין כמו ספר אופטימי ומרומם לב להרמת המורל. "אל ההרים" מאת אלה הראל הוא ספר הרפתקה לנוער הבוגר המתרחש ביוון, בהרי הפלופונס, על רקע מלחמת העולם השנייה. אין בספר יותר מדי תיאורים גרפיים קשים לקריאה (מלבד אי-אלו תיאורים של גילויי אנטישמיות מילוליים ופיזיים), ולכן הוא מתאים לכל הגילאים.

הספר מגולל את קורות משפחת קימחי בגוף ראשון, מנקודת מבטו של הבן תיאודור הרצל (אקי) ששמו שונה מאוחר יותר ליחיאל, והוא מבוסס על סיפורה האמיתי. אקי הוא בנם הבכור של שולמית ואברהם, ויש לו גם אחות צעירה בשם בקי. משפחתם הייתה ממעמד גבוה וחיה חיים טובים עד פלישת הנאצים ליוון. בשנת 1943 נאלצה המשפחה לברוח מאתונה בעזרת תעודות מזויפות לכפר הנידח מצאני (לימים קריוני) בחצי האי הפלופונסי, שם מצאו מקלט בעזרת הפרטיזנים ותושבי הכפר. לימים הצטרפו אליהם גם דודו של אקי וסבו וסבתו מצד אביו. החיים בכפר היו קשים - ללא חשמל או מים זורמים - ודרשו הסתגלות. במהלך שהותם שם, הגיעו הגרמנים לאזור שבע-עשרה פעמים, ובכל פעם שהגיעו נאלצה המשפחה להסתתר במערה בהרים יחד עם הפרטיזנים.

הספר עוקב אחר חיי המשפחה בצל האנטישמיות הגואה באתונה ואחר חייהם בכפר הנידח, ומעלה על נס את אומץ ליבם, רוחם וטוב ליבם של תושבי הכפר. במידה והיו מתגלים שם, תושבי הכפר היו מוצאים להורג וכפרם נשרף. ראוי לציין גם את פועלן המדהים של הנשים היהודיות במחתרת בכלל, ואת פועלה של שריקה ישועה-פורטיס מהאי אוויה בפרט. כאמור, הספר מבוסס על אירועים אמיתיים (ניתן למצוא מידע נוסף על יחיאל ופועלו ברשת). הסופרת לקחה לעצמה חירות ספרותית בהשלמת פרטים חסרים, דבר שהופך את הקריאה לעשירה ומרתקת יותר.

הנושא עניין אותי במיוחד, שכן בן זוגה ז"ל של אמי המנוחה ז"ל היה מיוון, ובילדותו אף הוא ומשפחתו התחבאו  במערה בהרי פינדוס באותה תקופה ונעזרו על ידי פרטיזנים. ניכר כי נערך תחקיר מעמיק על התקופה ועל המשפחה. תיאור היחס ליהודים (טלאי צהוב, מכות, לעג, יריקות) מציאותי ביותר ומזעזע. הספר מרתק בנגיעה האנושית שלו, והדמויות קורמות עור וגידים לעיני הקורא. העובדה שהסיפור מבוסס על מאורעות אמיתיים רק מעצים את חשיבותו.

אהבתי מאוד את הספר. זהו סיפור על אנשים שנלכדו במאורעות הנוראים של ההיסטוריה ושרדו. הספר כתוב היטב ומעלה שאלות של מוסר, אומץ, טבע האדם ובחירת הטוב על פני הרע. חלק מהאנשים המוזכרים בספר הוכרו כחסידי אומות העולם, ובצדק. היה מרגש לקרוא שיש עוד אנשים טובים בעולם שמוכנים לסכן את חייהם למען עקרונותיהם ולבחור בטוב על פני הרוע האנושי. הספר בהחלט מהווה השראה לחוסן נפשי  - האישי והלאומי - ומעודד, במיוחד בימים סוערים אלה בהם שוב עומדים עלינו לכלותנו והאנטישמיות שוב מרימה את ראשה המכוער. הספר חשוב לקריאה, מרגש, נוגע ללב, ואף הזלתי דמעה בסופו. מומלץ בחום ולא רק לנוער!

בשורה התחתונה: ספר מרומם נפש, אופטימי ומשאיר חותם!

"אל ההרים" מאת אלה הראל
איור עטיפה: רות גוילי
הוצאת סיאל, 2024, 236 עמ'


"ספר הצפורים הגדול" מאת יובל זומר

 








 

"ספר הציפורים הגדול" מאת יובל זומר הינו ספר מקסים נוסף בסדרת  הטבע של הוצאת שוקן והפעם הוא נסוב סביב עולם הציפורים. הספר מכיל עובדות מעניינות על עולם הציפורים ועופות אחרים וכולל משחק חפוש אחר ביצה המסתתרת בכל דף. כל כפולת עמודים מלווה בכותרת ושאלה וכוללת משחקי מילים, קטעי מידע בליווי איורים מדהימים.

הספר נפתח בעץ המשפחה של העופות - הידעתם שיש כ-10,000  מיני עופות?  - ועוסק בנושאים רבים עם דגש על ציפורים ספציפיות. כמו כן יש מידע על נוצות ותעופה, מקורים, קנים, ביצים, נדידה, קריאות ציפורים ושירה. יש גם שפע של עצות מעשיות איך לעזור לציפורים  ולתת להם בית בגינתך.

הספר כולל גם עובדות משעשעות. למשל הפלמינגו משתין על רגליו כדי להתקרר. כנראה לא שמע על מקלחת...וגם שעקעקים בניגוד למה שחשבנו לא גונבים חפצים נוצצים. למעשה, הם מפחדים מדברים מבריקים. כן תגלו איך שלדג שולה דג, למה חלק מהעופות לא עפים, ואיך זה שתוכי יכול לדבר. במידע על השלדגים הילד גם מאותגר למצוא שלוש נקבות שלדג.

יש עוד הרבה מידע מעניין בספר שאוהבי הציפורים יאהבו לגלות. בסוף הספר יש מילון ציפורים שייהפכו את הילד למומחה לצפורים. הספר הוא דרך נהדרת לילדים ללמוד על עולם הציפורים המרתק. הם ייהנו מכל הטוב הזה שהספר מציע ומהחיפושים אחר הביצה (היא מסתתרת בין הדפים 15 פעמים) ואתגרים נוספים. הספר בהחלט יספק שעות רבות של הנאה לצפר המתחיל ולחובבי הטבע. אהבתי ואני ממליצה! י

בשורה התחתונה: ספר מושלם לחובבי הטבע הצעירים!

"ספר הצפורים הגדול" מאת יובל זומר
תרגום: מאיה שוהם פלאי
הוצאת שוקן, 2024, 64 עמ'

"פינוקי הולך לשוק" מאת אריק היל

 








"פינוקי הולך לשוק" מאת אריק היל הינו תוספת נהדרת לסדרת פינוקי. אני מאד אוהבת את ספרי פינוקי (גם ילדי אהבו כשהיו קטנים) ותמיד שמחה כשיוצא ספר חדש בסדרה.

פינוקי הוא כלבלב חמוד עם כתמים חומים בבטן ובזנב ובכל ספר הוא עובר חוויה שונה. הפעם פינוקי הולך לשוק עם סבו ונהנה לטייל בין דוכני השוק. כשהם מגיעים לדוכן הספרים, פינוקי נעלם וסבא מחפשו בדוכנים השונים. באמצעות חלונות הצצה בספר, הילד יכול להשתתף בחיפושים ולגלות מה מסתתר מתחת לכל חלון.

הספר חמוד מאד ומהווה חוויה נהדרת להורה ולילד. חלונות ההצצה של הספר הם חלק מקסמו ומנסיון ילדים מאד אוהבים לגלות מה מסתתר מתחתיהם. דפי הספר קשיחים ועמידים בפני האצבעות הקטנות. למרות שהספר חלק מסדרה, כל ספר עומד בפני עצמו ואין צורך בהיכרות מוקדמת עם פינוקי כדי ליהנות מהספר. מומלץ כמובן!

בשורה התחתונה: כיף של ספר!

"פינוקי הולך לשוק" מאת אריק היל

תרגום: יעל קליפר
הוצאת שוקן, 2024, 8 עמ'