יום חמישי, 12 בספטמבר 2024

"ארתור והחבל המוזהב" מאת ג'ו טוד סטנטון

 









"ארתור והחבל המוזהב" מאת ג'ו טוד סטנטון הינו ספר ראשון בסדרת מיתולוגיה חדשה  - 'האוסף המיתולוגי של בראונסטון' - המיועדת לראשית קריאה. זהו סיפור הרפתקאות קסום המתרחש באיסלנד ומלא ביצורים משונים, אלים נורדיים וחפצים קסומים.

הספר נפתח בהקדמה קצרה של פרופסור 
בראונסטון. הוא מציג לקורא את מרתף האוצרות של משפחתו הכולל אוסף ספרים ופריטים נדירים שליקטו בני משפחתו לאורך השנים. ואז הוא עובר לספר על ההרפתקה הראשונה שאי פעם נקלע אליה בן למשפחת בראונסטון.

זהו סיפורו של ארתור, גיבור לא צפוי.
ארתור נולד בכפר איסלנדי קטן וכבר מגיל צעיר היה יוצא דופן. הוא צנום, ממושקף ואוהב לחקור את סביבתו. הוא אוהב לטייל ביער, להקשיב לסיפורי אטריקס, הזקנה החכמה, וללקט חפצים משונים שמצא בשיטוטיו. בין לבין הוא עוזר ליצורים שביער ומקבל מהם כתודה חפצים קסומים. למשל בתמורה לכך שארתור החזיר לה את הביצה שלה, הדוגרת הגדולה אורגת-הרוחות העניקה לו נוצה מיוחדת שתגן עליו בשעת הצורך.

יום אחד בעודו משוטט ביער כהרגלו, הוא ורואה זאב שחור מפלצתי רץ אל כפרו, מכבה את האש הגדולה שמספקת חום לתושבי הכפר ובורח חזרה ליער. התושבים מתקבצים יחד בניסיון פתרון. אם האש לא תוחזר בקרוב, הם יקפאו למוות. אטריקס אומרת שהדרך היחידה להינצל היא לשלוח מישהו לאל הסערות המתגורר מעבר לים בארץ האלים הוויקינגים ולבקש את עזרתו. הבעיה היחידה היא שחוץ מארתור כולם נפצעו כשניסו לעצור את הזאב. כשהם מגלים שארתור הוא היחיד שלא נפגע, הם מפקפקים ביכולתו לצאת למסע כה מסוכן ואף תולים את האשם באסונם בו ובחטטנותו.

ארתור נפגע ממילותיהם הקשות של בני הכפר ומחליט שעליו לצאת ולחפש את אל הסערות. הדרך ל
ארץ האלים הוויקינגים רצופה במכשולים וזה לא הסוף לאתגריו. עזרת האל תור, אל השמים והארץ, באה עם תנאי. על ארתור לעזור לאלים ללכוד את הזאב המרושע שכל הנסיונות ללכדו עלו בתוהו. רק אז תור יחזיר את האש לכפר. וכך מתחילה יופי של הרפתקה.

הסיפור קריא ומעניין ואהבתי את הקונספט. הטקסט מצומצם והאיורים המרהיבים הם חלק מהסיפור. הספר מבוסס על אגדות נורדיות וזוהי נקודת היכרות מצויינת לילדים שלא בקיאים במיתולוגיה הנורדית. אגב איורים, הם עשירים בפרטים קטנים ובמיוחד תפסה את עיני הספריה המרשימה בה מחפש ארתור מידע שיעזור לו בחיפושיו. ארתור מוצג שם בשלל תנוחות שמהוות סיפור בשם עצמן.

אהבתי שארתור אינו הגיבור הטיפוסי ושהמסרים של התמדה, נחישות, אומץ לב וערך עצמי מועברים באופן לא דידקטי. ארתור לא נותן לדעתם הירודה של תושבי כפרו עליו לעצור בעדו או להוריד את בטחונו העצמי. למרות גילו ומראהו, הוא שזה שמציל את היום בזכות הידע שלו ויצר ההרפתקנות שלו. ילדים ייהנו מהעלילה והאיורים ועל הדרך ילמדו קצת מיתולוגיה. מעניין מה מצפה לנו בספרים הבאים. אהבתי ואני ממליצה!

בשורה התחתונה: סיפור הרפתקאות קסום!

"ארתור והחבל המוזהב" מאת ג'ו טוד סטנטון
תרגום: גילי בר-הלל סמו
הוצאת אגם, 56 עמ', 2024

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה