יום רביעי, 18 בינואר 2023

״השמים שמעל לראשינו״/שרלוט גיליאן

 









הִצְטָרְפוּ לְטִיּוּל מַסְעִיר וּמְרַתֵּק מַעְלָה-מַעְלָה, אֶל הַשָּׁמַיִם
וּמֵעֵבֶר לָהֶם! יַחַד נְרַחֵף בֵּין שִׁכְבוֹת הָאַטְמוֹסְפֵירָה,
נֵצֵא אֶל הֶחָלָל הַחִיצוֹן – וְנַחְזֹר כָּל הַדֶּרֶךְ לְמַטָּה,
אֶל הַקַּרְקַע הַבְּטוּחָה. מִמָּטוֹס קַל-כָּנָף וְעַד שְׁבִיל הֶחָלָב,
מַרְאוֹת מֻפְלָאִים מַמְתִּינִים לָנוּ בַּדֶּרֶךְ.


"הַאִם תְּהִיתֶם פַּעַם מָה מִתְרַחֵשׁ שָׁם לְמַעְלָה, בַּשָּׁמַיִם שֶׁמֵּעַל לְרָאשֵׁיכֶם?" אם כן, זהו הספר בשבילכם. "השמים שמעל לראשינו״ מאת שרלוט גיליאן הינו ספר אקורדיון דו-צדדי העושה לנו היכרות עם הנעשה בשחקים. זהו ספר מלווה נהדר לספר הקודם בסדרה, "העולם שמתחת לרגלינו", בו נעשה לנו היכרות עם המתרחש מתחת לאדמה.

הספר נפתח בצורת אקורדיון משני צדדיו עד לאורך של 2.5 מטר וניתן לדפדף בו משני הכיוונים. שני הצדדים שונים במקצת ושניהם מתחילים בכך שהם מראים לנו דברים שאפשר לראות ממש מעל ראשינו. צד אחד של הספר לוקח אותנו למעלה שכבה אחר שכבה תוך  פירוט מה ניתן למצוא בכל שכבה. הספר מתחיל בתיאור הדברים הקרובים אלינו והולך ומתרחק עד הגיעו לכוכבי הלכת הרחוקים ביותר. אנו מתחילים ממפלס הקרקע בעיר וככל שמבטינו מתרומם אנחנו יכולים לראות שלטי רחוב,  גורדי שחקים ומנקי חלונות שעובדים לגובה רב.  אנו עולים במעלה הדפים יותר ויותר למעלה ורואים מטוסים, חלליות, לוויינים, תחנת החלל הבינלאומית, אסטרונאוטים, ירח ומגיעים עד למערכת השמש. ואז מהצד השני אנחנו מתחילים לרדת בחזרה לכדור הארץ דרך שביל החלב וזוהר הצפון וסופות רעמים.  בדרך למטה אנו רואים ציפורים, בלוני אוויר, צנחנים ועוד ומסיימים על קרקעית היער בוהים לשמיים.

זהו ספר נהדר שניתן לשקוע בו שעות. בשל גודלו יש לפרשו על הרצפה או משטח גדול. אפשר להתחיל את הספר מכל צד שרוצים והעצמים בספר מתוארים בהתאם למרחקם מהאדמה.
ככל שאתה מסתכל יותר למעלה בדף, אתה מתרחק יותר ויותר מכדור הארץ. בצד אחד של הספר המרחקים הולכים ומתעצמים, בעוד שמעברו השני המרווחים בין העצמים פחות גדולים. אהבתי את הקונספט של הספר ואת המידע שניתן על השכבות השונות באטמוספירה והחלל. דפי האקורדיון הופכים  את הקריאה למהנה. בספר יש הרבה מידע ואיורים והילדים יוכלו לקבל ממנו משהו חדש בכל פעם שהם מדפדפים בו. מומלץ כמובן!

בשורה התחתונה: טיול מקסים בשמי כדור הארץ מבלי לצאת מהבית!

״השמים שמעל לראשינו״/שרלוט גיליאן
איור: יובל זמיר
תרגום: מאיה פלאי
הוצאת שוקן, 20  עמ', 2023

"ליל הכוכבים של פינוקי" / אריק היל

 








פינוקי חוזר אלינו בספר חדש ונהדר עם גימיק: ספר שזוהר בחושך! אני אוהבת את סדרת פינוקי וכל ספר בה הוא סיבה למסיבה. בכל ספר של פינוקי יש הפתעה, בין אם זה חלונות נפתחים או אורות כמו בספר זה.

הפעם פינוקי ומשפחתו יוצאים לטייל בחיק הטבע. בלילה פינוקי מסרב לישון ואימו מציעה לו לצפות בכוכבים. יחד הם סופרים את הכוכבים שמתרבים מעמוד לעמוד עד שפינוקי נרדם לאורם. הכוכבים מאירים (בלחיצת מתג שנמצא בגב הספר), דבר שתורם לאווירת הסיפור וגורם לך לחוש שאתה נמצא בטבע יחד עם פינוקי והוריו. הילדים יאהבו את הספר והאפקטים שבו. מומלץ לספר את הסיפור בלילה להגברת האפקט. אהבתי ואני ממליצה!

בשורה התחתונה: ספר מדליק תרתי משמע!

"ליל הכוכבים של פינוקי" / אריק היל
תרגום: מאיה פלאי
הוצאת שוקן, 8 עמ' 2023