יום רביעי, 26 באוקטובר 2022

"נזהרים מזרים" מאת יעל פדר

 







גַּיְא וְתָמָר חוֹזְרִים מֵהַגַּן וּפוֹגְשִׁים בַּדֶּרֶךְ כַּמָּה אֲנָשִׁים, חֶלְקָם מֻכָּרִים וְחֶלְקָם זָרִים: אִמָּא שֶׁל מִיכַל מֵהַגַּן, מוֹכֵר הַגְּלִידָה, אֱיָל הַשָּׁכֵן, אֵלִי הַשּׁוֹמֵר בַּגַּן, הָאִשָּׁה בְּגַן הַמִּשְׂחָקִים וְהַשָּׁלִיחַ שֶׁמֵּבִיא חֲבִילָה הַבַּיְתָה. 
גַּיְא וְתָמָר יוֹדְעִים שֶׁאָסוּר לָלֶכֶת עִם אָדָם זָר בְּלִי רְשׁוּת שֶׁל הַהוֹרִים, אֲבָל אִם הוּא מִישֶׁהוּ מֻכָּר?
וְאִם הוּא זָר אֲבָל נֶחְמָד אוֹ זָקוּק לְעֶזְרָה?
הַאִם אֶפְשָׁר לְזַהוֹת מִי אִישׁ רַע וּמִי אִישׁ טוֹב? 
אֵיךְ נִזְהָרִים? וּלְמִי פּוֹנִים אִם אֲנַחְנוּ זְקוּקִים לְעֶזְרָה?

"נזהרים מזרים" מאת יעל פדר הינו ספר חשוב המלמד ילדים כללי התנהגות במפגש עם אנשים זרים ואיך לנהוג בתרחישים לא מוכרים בצורה ברורה ובגובה העיניים של הילד.

ילדים יודעים שאסור לקחת ממתקים לזרים, אסור להיכנס למכוניות זרות או ללכת עם זרים, אך האם הם יודעים מיהו זר?  האם השומר, השכן בבניין, או האמא של החבר הם זרים? למי מותר לגשת וממי צריך להיזהר? ספר זה בא לחדד נקודות אלה בדיוק.

אמם של גיא ותמר באה להחזיר אותם מהגן ומנצלת את ההליכה הביתה כדי להנחיל להם כללי בטיחות בסיסים. תמר מחבקת את כל מי שהיא פוגשת והאם מסבירה לה בנועם שכך לא נוהגים. היא מלמדת את תמר גבולות (לא לחבק כל אדם שהיא פוגשת), מסבירה לגיא שגופו ברשותו (לא לתת לחבקו בניגוד לרצונו) ומסבירה שאין ללכת עם אדם זר (או אפילו מוכר) ללא אישור. היא מוסיפה שבמקרה שהלכו לאיבוד, יש לגשת רק לאמא עם ילדים קטנים.

בניגוד לתוכניות טלויזיה בהן ברורים ההבדלים בין רעים וטובים (הרעים בדרך כלל לובשים בגדים כהים, הבעת פניהם רעה וצחוקם מרושע), בחיים האמיתים אין זה כך. כשתמר אומרת לאביה שתדע לזהות אדם רע לפי מראהו, אביה מעמידה על טעותה ומסביר לה שמראה יכול להטעות. כשתמר אומרת שהיא פוחדת, הוא מפיג את חששותיה  ומציין שרוב האנשים טובים. עדיין, מכיוון שמראה חיצוני לא משקף, יש להיזהר מזרים בבחינת כבדו וחשדהו.

זהו ספר חינוכי וחשוב העוסק בנושא חשוב: בטיחות הילד! הספר מלמד את הילד איך להיזהר ולשמור על עצמו מבלי להלחיצו ולהציפו בפחדים. אומנם הספר קצת דידקטי, אך זה נושא חשוב שהילד צריך להפנים כדי להיות בטוח. עדיף שהילד יהיה מודע לסכנות האורבות לו כדי שיוכל להישמר מפניהן. מומלץ!

בשורה התחתונה: עדיף להיזהר מאשר להצטער!

"נזהרים מזרים" מאת יעל פדר
הוצאת שוקן
24 עמ', 2022