יום ראשון, 12 במרץ 2023

"החיים הבלתי נראים של אדי לה רו" מאת ו.א. שוואב

 












"החיים הבלתי נראים של אדי לה רו" מאת ו.א. שוואב נסוב סביב אישה צעירה שחתמה עסקה עם השטן בלי לקרוא את האותיות הקטנות. אל תיבהלו מסיווג הספר כפנטזיה. הספר אומנם מסווג ככזה, אך הפנטזיה מהווה רק חלק קטן ממנו. הדגש כאן יותר על האינטראקציות בין הדמויות ופועל יוצא של בחירותיהן מאשר האלמנט הפנטסטי. הספר עב כרס ומחולק לשבעה חלקים. לפני כל חלק מופיעה יצירת אומנות שלה קשר לחיי הגיבורה. גם שמות הפרקים קשורים בדרך כלשהי לחייה.

הכירו את אדי לה-רו, אישה צעירה שנולדה למשפחת איכרים צרפתית בסביבות תחילת המאה ה-18 ונידונה לאותו מסלול חיים מקובע מראש של נישואים/ילדים/טיפול במשק הבית עד המוות, כמו יתר נשות הכפר. בניגוד לחברותיה נישואים אינם פסגת שאיפותיה. היא רוצה להיות חופשיה, לצאת למעבר לתחומי הכפר ולחוות את החיים בגדול. היא אוהבת לצייר ובציוריה נותנת דרור לדמיונה. כאשר נכפים עליה נישואים עם אלמן ואב לילדים, היא בורחת ליער הסמוך ובמר יאושה מתפללת לאל הלא נכון. החושך, או השטן, נענה לקריאה ועושה איתה עסקה: נשמתה תמורת חופש, חופש ממחוייבות, חופש ממקובעות, חופש להיות עצמאית ולא לעשות חשבון לאיש.  העסקה תסתיים ברגע שיימאס לה מהחיים והשטן בהחלט לא עושה לה חיים קלים.

אבל יש מלכוד:
לא רק שהיא הופכת לבת אלמוות, היא גם נשכחת מיד על ידי כל אדם שהיא פוגשת ברגע שהם עוזבים את החדר בו היא נמצאת. בנוסף, היא אינה יכולה לומר את שמה לאיש, לקנות או לאגור דברים ולעבוד. היא נאלצת לגנוב וגרוע מזה כדי לשרוד. 100 השנים הראשונות חולפות ביסורים, אך אדי לא נכנעת. היא
ממורמרת וחושבת שסידרו אותה, אך היא עקשנית לא פחות מהשטן. כך חולפות השנים כשמדי פעם השטן קופץ לבדוק אם היא מוכנה כבר לתת לו את נשמתה. העלילה מסתעפת כאשר שלוש מאות שנה מאוחר יותר היא פוגשת בהנרי, מוכר ספרים שזוכר אותה למרות הקללה. אדי מופתעת לגלות עד כמה הנרי אהוד על סובביו ומנסה לגלות איך דווקא הוא זוכר אותה.
 

הטוב:
הספר כתוב היטב וזורם והתרגום בהחלט עושה עימו צדק. הרעיון אולי לא מקורי במיוחד, אך הביצוע בהחלט כן. למרות עובי הספר, הספר נגמע במהירות. העלילה נעה בין עבר והוה, בין חיי אדי בעבר ובהווה, ושני קווי העלילה נטווים יחד היטב. הרקע ההיסטורי מעשיר את העלילה כמו המוטיבים שמקשטים את דפיו: מוטיב השמות (הקשר בין השם לזהות), מוטיב מכירת הנשמה (פאוסט, מישהו?), מוטיב היזהר במשאלותיך פן יתגשמו, מוטיב העבודה הקשה שנעשית שוב ושוב (שלום סיזיפוס) והמוטיב של השארת חותם באמצעות רעיונות. הגיבורה תוהה אם אפשר להשאיר חותם מבלי שייזכרו אותך ומה בעצם אמיתי, או כדבריה: "להישכח זה קצת כמו להשתגע. את מתחילה לא להיות בטוחה מה אמיתי, אם את אמיתית. כי איך זה ייתכן שמשהו הוא אמיתי אם איש לא יכול לזכור אותו? זה כמו זן קואן, עם העץ שנופל ביער. אם אף אחד לא שמע, זה קרה? אם אדם לא יכול להותיר חותם, הוא קיים?" עמ' 130. בנוסף, אהבתי את היחסים  המתפתחים בין החושך ואדי לאורך השנים ושהספר  גורם לך לחשוב על בחירות ושאר תובנות.

הפחות טוב: קצב הספר איטי, איטי מאד, ולוקח לו זמן להתניע. רק במחצית השניה הספר מתחיל לצבור תאוצה. קיצוץ בדפיו והידוק העלילה היה עושה עימו צדק. הרקע ההיסטורי שטחי למדי ומרפרף מתקופה לתקופה. הסיפור מתמקד יותר בחיי האהבה של אדי מאשר ברקע ההיסטורי.
למעשה, אדי מבלה את 100 השנים הראשונות של חייה במעבר מגבר לגבר ובהתבכיינות על כמה שהחיים שלה לא הוגנים. לוקח לה זמן להתאפס ולהתחיל ליהנות מחייה החדשים. בנוסף, הסיפור מונוטוני לפרקים. פה קפה בניו-יורק, שם לילה בפריז עם גבר ששוכח אותה למחרת או ארוחה עם השטן. בגלל הנסיבות שלה, האינטראקציות של אדי עם אנשים  קצרות ולכן כמעט בלתי אפשרי להיות מושקעים רגשית בתוצאה. לא אהבתי גם שהיא עם הנרי רק בגלל שהוא זוכר אותה ולא בגלל שהיא באמת אוהבת אותו.

והשיקלול: בסך הכל הספר מיוחד  ומעורר מחשבה, אם כי לא מתאים לכל אחד. נהניתי מהספר ובגדול אני כן ממליצה עליו למרות ההסתייגות לעיל. הספר נקרא במסגרת מועדון קריאה עם חברות, דבר שתרם להנאה ממנו. מומלץ בתנאי שלא באים עם ציפיות בשמים.
 
בשורה התחתונה: עסקאות עם השטן אף פעם לא מסתיימות בטוב!

"החיים הבלתי נראים של אדי לה רו" מאת ו.א. שוואב
The Invisible Life of Addie LaRue by V.E. Schwab
תרגום: כנרת היגינס-דוידי
הוצאת אופוס, 567 עמ', 2022

"פלאפ והמסע אל לב היער המסתורי" מאת מיכאל אנגלר

 










איזה ספר קסום! "פלאפ והמסע אל לב היער המסתורי" מאת מיכאל אנגלר הינו עוד ספר ילדים משובח לבית אגם הנסוב סביב חברות וחברים שמתגלים במקומות בלתי צפויים.

הפופלאפים הם יצורים קטנים יורקי אש החיים מזה ארבעה מיליוני שנים על הר גבוה מאד מוקף עננים. בסתו, הם עפים משם למסע למזרח ובאביב חוזרים ומטילים ביצים מהם יוצאים פופלאפים קטנים. כשהצאצאים גדולים מספיק, הם עפים עם הלהקה אל המזרח ומי שטרם למד לעוף נשאר מאחור (מסר בעייתי משהו).

פלאפ שלנו, גיבור סיפורינו, היה אחד מאלה שנשארו מאחור. למרות שהיו לו כנפיים גדולות מספיק, הוא לא הצליח לעוף ובוקר אחד מצא עצמו לגמרי לבד על ההר הגבוה. הוא לא יודע בהתחלה מה לעשות ואז נזכר ששמע פעם שמרגישים פחות בודדים אם יש חבר: "כשיש חבר, הלב מתרחב וגדל, אמרו. ועם לב גדול אפשר אולי גם לעוף טוב יותר". הבעיה שפלאפ לא יודע מה זה חבר ואיך משיגים אותו. פלאפ שלנו לא אומר נואש ומחליט לרדת מההר ולחפש חבר ביער. ביורדו מההר הוא פוגש בדוב שנותן לו את שמו (לפופלאפים אין שמות מסתבר). גם הדוב לא יודע מה זה חבר, אך הרעיון מוצא חן בעיניו והוא מצטרף לפלאפ בחיפושים אחר החבר המסתורי. כך מתחיל מסע הרפתקאות במהלכו ייפגשו השניים חיות ויצורים קסומים נוספים שייצטרפו לחיפושים  וילמדו דבר או שניים על חברות, נאמנות ואומץ לב.

הספר מצויין לראשית קריאה, הוא מנוקד ופרקיו קצרים, והילדים ייהנו ממנו. האיורים צבעונים ויפהפיים, עשירים בפרטים ומדגישים את המסופר. הילד ילמד שלא כל חיה שנראית מפחידה אכן מפחידה, שכל אחד יכול למצוא חבר שמתאים לו ולפעמים החבר נמצא ממש מתחת לאף. מומלץ!

בשורה התחתונה:  חברות אמת מתגלה בדברים הקטנים!

"פלאפ והמסע אל לב היער המסתורי" מאת מיכאל אנגלר
תרגום: חנה לבנת
הוצאת אגם, 2023, 134 עמ'

"רכבת החלומות" מאת שרי דסקי רינקנר

 











"חלומות מתוקים וחיוכים מאושרים לפני השינה מובטחים לחובבי הרכבות!"

אני בהחלט מסכימה עם הציטוט לעיל."רכבת החלומות"  מאת שרי דסקי רינקנר בהחלט מבטיח חלומות פז. הכריכה מושכת את העין וצבעיהם הכהים והרכים של האיורים מכניסים את הקורא לאווירת הסיפור המתרחש כולו בלילה.

הספר נסוב סביב רכבת עם צוות יוצא דופן שמורכב כולו מחיות: קופים, ארנבים, דוב קוטב, ג'ירף, קנגורו, פילים ועוד. כאשר הרכבת שלנו מגיעה לתחנה, צוות המסע מתייצב בשמחה ומתחיל להטעין עליה הפתעות ומשחקים. הקופים דוחפים סולמות למדפים ותוך כדי מלהטטים בפריטים קופצניים. הארנבים החרוצים מקפיצים מוטות, הגמל סוחב על גבו מטען חורג והגי'רף מזרים כדורים לתוך אחד הקרונות. הקנגורים מחזירים כל כדור שנשר מהמסלול ובסיום תופסים תנומה בתוך קרון הכדורים. כל חיה ותפקידה והשמחה רבה. בסוף מתענג הצוות על גלידה צוננת שאף היא הועמסה לרכבת. בחלוף הלילה, העובדים העייפים הולכים לישון והרכבת ממשיכה לדרכה בשקשוק וצהלה.

הספר חמוד מאד והילדים ייהנו ממנו. האיורים מתאימים לטקסט כמו כפפה ליד ומעודדים את הילד להיכנס למצב רוח מתאים לשינה. הטקסט מתחרז ומעורר את הדמיון. מי מאיתנו לא חלם כילד שהרכבת שלו תתעורר לחיים?? אהבתי ואני ממליצה!

בשורה התחתונה: סיפור מושלם לפני השינה!

"רכבת החלומות" מאת שרי דסקי רינקנר
תרגום: יהודה אטלס
איור: טום ליכטנהלד
הוצאת אגם, 23 עמ', 2023