יום שבת, 10 בדצמבר 2022

"שודדי ים הקרח" מאת פרידה נילסן

 




















"שודדי ים הקרח" מאת פרידה נילסן הינו סיפור הרפתקאות איכותי הנסוב סביב זאבים מזי רעב, יורדי ים קשי יום, פירטים אכזרים וילדה אחת אמיצה שיכלה להם. שם הספר תפס את עיני ולשמחתי זכיתי בו בהגרלה. זהו ספר נוער אפל במקצת, לא מתאים לילדים רגישים במיוחד, אך לא משהו שאי אפשר להתמודד איתו.

הכל התחיל כשסירי בת העשר ואחותה מיקי בת השבע מ'המפרץ הכחול' יצאו ללקט פירות יער מהאי הסמוך 'תפוח הברזל'. אביהן זקן וחלש (כבן 70) ולכן לא הצטרף אליהן. במהלך שהותן שם, קרה הנורא מכל. מיקי נחטפה על ידי שודדי ים אכזרים, אנשיו של הפיראט המרושע, קפטן ראשלג, שאימתו יצאה למרחקים. הקפטן המרושע חוטף ילדים קטנים ומעביד אותם בפרך במכרה היהלומים שלו. אנשי הכפר מפחדים ממנו ולא מוכנים לעזור. אביהן של הילדות שבור לב ומחליט להציל את בתו לבדו, אולם סירי מקדימה אותו. יש לה נקיפות מצפון שאחותה נחטפה במשמרת שלה והיא יוצאת לחלצה מידי חוטפיה. כך מתחיל מסע מסוכן בלב הים הארקטי במהלכו תיתקל סירי ברוע אנושי, תנאי שטח קשים ואנשים רודפי בצע, אך גם תמצא בני ברית כפרדריק, טבח בספינה משא, שלו שלדים בארון.

במסעה זה תלמד סירי עד כמה אנשים יכולים להיות מרושעים ולאבד צלם אנוש בתנאים מסוימים (הזכיר לי את הספר "הגל" בו מודגם כמה בקלות אפשר להידרדר לחוסר אנושיות), שטוב ורע הם לא תמיד שחור לבן ולא לכל אחד יש את האומץ לעשות את המעשה הנכון.

אהבתי את הספר וגמעתי אותו ביעף. הספר מסופר בגוף ראשון, מנקודת המבט של סירי. הוא לא מנוקד, כך שהוא מתאים לילדים בני 11 ומעלה או לילדים שקוראים ללא ניקוד. האיורים בשחור לבן מוסיפים לאותנטיות ולאווירה האפלה. סירי היא ילדה אמיצה, נאמנה, בעלת תושייה ותעוזה המוכנה להקריב קורבנות למען אהוביה ועבור עקרונותיה. למרות הקשיים שבדרך, היא לא מאבדת
מתמימותה, ממצפונה ומהאופטימיות שלה ומסרבת לקבל תירוצים רפים על התנהגות לא נאותה. הספר דורש השהיית חוסר אמונה (בכל זאת מדובר בילדה צעירה למדי שעוברת את כל הסכנות), אך זה בקטנה. הקוראים הצעירים ייהנו מהספר לפי דעתי. אומנם יש בו מצבים קשים, אך גם פעימות של תקווה. מומלץ!

טריגרים אפשריים: אכזריות לבעלי חיים ולבני אדם, צייד לא חוקי, חטיפת ילדים והעבדתם בפרך במכרות ואלימות. 

ציטוט שאהבתי מגב הספר:
"סיפור על אומץ, מצפון ואחווה ועל העקבות שהמעשים הטובים והרעים שלנו משאירים."

בשורה התחתונה: תמהיל מושלם של הרפתקאות, מתח, תרחישים מסוכנים ותובנות!

"שודדי ים הקרח" מאת פרידה נילסן
 תרגום משוודית: רות שפירא
 עריכה: תמר הוכשטטר
 איור: אנסטסיה בלטנישבה
 הוצאת עם עובד, 2022, 302 עמ'