יום שישי, 5 בפברואר 2021

"אל תשקר לי" מאת גרג הורביץ



 

 

 

 

 

 



גרג הורביץ ידוע יותר בזכות סדרת 'פרויקט איקס' הנהדרת שלו, אך יש לו גם ספרים טובים אחרים שלא שייכים לסדרה ועומדים בפני עצמם. ספר זה הינו אחד מהם. אני אוהבת את ספריו של הורביץ ולכן שמחתי כשנחת ספרו החדש על שולחני. התחלתי לקרוא ולפני ששמתי לב כבר סיימתי לקרוא.

"אל תשקר לי" נסוב סביב דניאל בראשר, יועץ לאסירים משוחררים שבא ממשפחה עשירה. הוא עבד בעסק המשפחתי אך פרש ממנו כדי לעמוד ברשות עצמו ולהגשים את חלומותיו. בין היתר הושפע מאשתו, פעילה חברתית ורודפת צדק. לאחר מספר שנים בעבודתו כיועץ הוא החליט להתפטר ולפתוח מרפאה פרטית, בין השאר כדי לבלות יותר זמן איכות עם אשתו שהחלימה ממחלה קשה. בינתיים, עד לפרישתו, הוא מייעץ לקבוצה של אסירים משוחררים שלכל אחד מהם חבילה משלו.  באחד הימים הוא מוצא בתיבת הדואר שלו בעבודה מכתב איום הממוען לאחר. כותב המכתב מזהיר את הממוען שאם לא יודה במה שעשה, ימיו על האדמה ספורים. תאריך המכתב הראה שהדדליין כבר עבר. דניאל המזועזע פונה למשטרה עם המכתב ומגלה שהממוען אכן נרצח כפי שהובטח במכתב. יחד עם המפקחת דולי, בלשית משטרה, הוא מנסה לגלות את זהות הכותב ולמנוע רציחות נוספות. מכתבי איום נוספים נוחתים בתיבתו והשעון מתקתק. הרצח הזה הוא רק אחד משרשרת רציחות מתוכננות ולא ברור הקשר בין הרציחות או המניע להן.  העלילה מסתבכת כשרצח נוסף מתבצע ודניאל מקבל  איום על חייו. דניאל מתחיל לחשוד שאחד מהאסירים המשוחררים להם הוא מייעץ מעורב בעניין וחושד בכולם. המתח גואה כשמשחק של חתול ועכבר מתחיל בין דניאל לרוצח, משחק ממנו רק אחד מהם ייצא ממנו כשידו על העליונה.

נהניתי לקרוא את הספר ולא יכולתי להורידו מהיד. טוויסט רודף טוויסט ואין רגע דל. הדמויות מפותחות היטב, אפילו המשניות שבהן, ולכל אחת סיפור רקע משלה.  מפגשי הייעוץ הקבוצתיים עם האסירים המשוחררים כתובים היטב ומספקים מזון למחשבה על בחירות והדרך בה אדם יכול לשנות את חייו. הם בהחלט מעבים את העלילה. המתח נבנה בהדרגה עד לקרשנדו בסוף. הסופר גורם לך לחשוד בכולם ולנחשאת זהות הרוצח עד הסוף. כשכבר נדמה שהכל גלוי וידוע, מגיע טוויסט שהופך את הקערה על פיה ומערער את כל מה שחשבת שידעת.

באחת מהביקורות שמופיעות בכריכה מצויין שהורוביץ עומד בשורה אחת עם הרלן קובן וסופרים אחרים. כבודו של קובן במקומו מונח, אך בעיני הורביץ מתעלה על קובן מבחינת מקוריות ויציאה מהשבלונה. בכל ספר של הורוביץ יש עלילה מקורית ואין חזרתיות. גרג כל פעם ממציא עצמו מחדש ומצליח לבוא עם תכנים מקוריים. בקיצור, זהו סיפור מבריק המתאים בדיוק לימים טרופים אלה כדי לשכוח מהמגיפה המשתוללת פה ובעולם. העלילה סוחפת, הכתיבה והתרגום טובים ומשחק המוחות משגע. אהבתי ואני ממליצה!

בשורה התחתונה: מתח ללא הפסקה!

"אל תשקר לי" מאת  גרג הורביץ
Tell No Lies by Gregg Andrew Hurwitz
מאנגלית: דפנה לוי
הוצאת דני ספרים
448 עמ', 2021