יום חמישי, 16 בדצמבר 2021

"כראמל תעלומה כפולה" מאת מאירה ברנע גולדברג

 










כראמל חוזר אלינו בהרפתקה מלהיבה חדשה שלא תרצו להפסיק לקרוא. זהו ספר שישי בסדרת כראמל המופלאה והוא מוצלח כקודמיו. אני מאד אוהבת את סדרת כראמל (ובכלל את כל ספריה של הסופרת המוכשרת) ושמחתי כשספר זה נחת בתיבתי. אז מה אם אני לא קהל היעד?? רק לילדים מותר ליהנות??

למי שלא מכיר את הסדרה (הייתכן??), הסידרה סובבת סביב כראמל וחבריו האנושיים. כראמל הינו חתול ג'ינג'י מגניב שיודע לדבר, לקרוא מחשבות, להפוך אבנים לזהב, להיות רואה ואינו נראה ואף להזיז דברים בעזרת כוח המחשבה (מגניב, לא??). הספר הראשון התחיל כסוג של אגדת ילדים ומשם התפתח ותפס כיוונים חדשים ומשובחים לא פחות. בכל פעם הסופרת מצליחה להפתיע אותי מחדש ברעיונות שלה ובדמיון המפותח שלה. לא ארחיב על הספרים הקודמים, כדי לדעת על מה הם תצטרכו לקרוא אותם בעצמכם, ואקפוץ ישר למתרחש בספר זה.

הספר נסוב סביב שתי תעלומות מרכזיות: מחזר מסתורי עקשן של גברת בלום שלא מבין שלא זה לא ושאלת זהות של ילדה חדשה שמגיעה לכיתתה של ג'יין. בספר זה דמויות ישנות ואהובות חוזרות אלינו וביניהן: מילה, ספ  ובנם התינוק אוליבר, ויש, אחיין של מילה וילד על הספקטרום האוטיסטי, רובי, אל-אל וגול (שלושה אחים שירשו את אחוזת ג'רום), ג'יין שאומצה על ידי המשפחה, ססיליה המרשעת (לשעבר מנהלת בית היתומים), גברת בלום (לשעבר מנהלת משק הבית שחזרה חלקית מדרכיה הרעות), בתה הלנה, פרופסור דה ויל ואי אפשר בלי להזכיר את צ'אנג. רק שני חברים נעדרים הפעם מהסיפור, הלנה ואל-אל שנסעו למחנה לימודי והתגעגעתי אליהם. מקוה לפגשם בספר הבא!

ילדה חדשה בשם אריקה מגיעה לכיתה וג'יין בטוחה שהיא אחותה האובדת. לילדה החדשה יש דמיון מה לג'ין מבחינת צבע שיער, צבע עיניים, כתם לידה וצורת אוזן. יתרה על כך, שתיהן נולדו באותו היום ושהו באותו בית יתומים, אך אריקה אומצה זמן קצר לאחר הגיעה למקום. ג'יין, כראמל ושאר החברה מנסים למצוא הוכחה שהשתיים אכן תאומות שהופרדו בלידתן ולהוכיח למילה שמפקפקת בכך שלחשדותיה  אין שחר. כדי לאמת את זהותה של אריקה, הם נאלצים ליצור קשר עם ססיליה טוליין המרושעת שבדיוק השתחחרה מהכלא בנסיבות מסתוריות. לסיסיליה מסמכים של ג'יין, אך היא לא מוותרת עליהם בקלות. כראוי למרשעת, ססיליה מערימה קשיים בפני החבורה שלנו ודורשת מהם שיעשו עבורה משהו בתמורה למסמכים. היא לא מסתפקת בדרישתה זו ונותנת להם רשימת דרישות ארוכה כאורך הגלות (מרשעת או לא מרשעת) והשגת המסמכים נראית רחוקה מתמיד.

במקביל, מחזר מסתורי מטריד את גברת בלום שלנו הנשואה באושר ומפציץ אותה במתנות. היא מבקשת מהילדים שיגלו את זהותו וירחיקו אותו ממנה. אם חשבתם שלא צריך לעשות עניין מחיזור, תחשבו שוב לאחר שתבינו את העובר על גברת בלום. העניינים מסתבכים כשגול מוצא ספר מסתורי העונה לשאלות ששואלים אותו. גול מאוהב ברעיון ולא עושה שום צעד בלי להתייעץ עם הספר, דבר שמונע ממנו ליהנות מהנאות החיים או להיפגש עם חברתו. כך מתחילה לה עוד הרפתקה מבדרת ומותחת שאפילו סרבני קריאה מובהקים לא יוכלו להפסיק לקרוא. החיים בטירת ג'רום בהחלט לא משעממים!

אהבתי את הספר וגמעתי אותו ביעף. הספר לא מנוקד, כך שהוא מתאים לילדים הקוראים כבר ללא ניקוד או להקראה משותפת. סוף סוף ספר ילדים שגם מבוגרים יכולים ליהנות ממנו. קטעי הקומיקס של רמי טל מעולים ומשעשעים ומוסיפים לאווירת הסיפור. אהבתי את הקריצה ל"אורה הכפולה" ול"הארי פוטר". בנוסף להיותו סיפור מרתק, הספר מעביר מסרים של אהבה, קבלת האחר וחברות אמיתית באופן לא דידקטי.

כעת  סדרת כראמל זכתה לעיבוד טלוויזיוני שיעלה בקרוב למסכים ואני כבר מחכה לה! זה בדיוק הזמן להתחיל לקרוא את הסדרה כולה אם טרם עשיתם זאת. בנוגע לסדר הקריאה, אם לצטט את גברת בלום, "מה זה השטויות האלה, בוודאי שלקרוא לפי הסדר". הספר הינו הנאה צרופה לקוראים בכל הגילאים והחדשות הטובות הן שמחכה לנו ספר נוסף בסדרה. מומלץ, בטח שמומלץ! 

בשורה התחתונה: ספר שהוא חוויה!

"כראמל תעלומה כפולה" מאירה ברנע גולדברג    
מאייר: רמי טל
הוצאת כנרת, 2021, 224 עמ'