יום שישי, 1 באפריל 2022

"חדר 128" מאת קטי בונידן


 

 

 

 

 

 

 

 

"לפעמים ספר אחד יכול לשנות חיים שלמים", מצוין על גבי הכריכה.  כמה שזה נכון!  לכל אחד מאיתנו יש ספר שהשפיע עליו בזמן זה או אחר. על גיבורת ספר זה השפיע כתב יד שמצאה במקרה בחדר מלון סתמי.

"חדר 128" מאת קטי בונידן הינו רומן צרפתי מקסים הבנוי כולו ממכתבים (מה שנקרא בלעז רומן אֶפּיסטוֹלָרי). הספר מוקדש כולו לאהבת הקריאה ולכוחה של המילה הכתובה והעלילה נפרשת לפניננו בצורת תכתובת מכתבים בין מספר דמויות שכתב יד עלום מחבר ביניהן.

הכל מתחיל כשאן-ליז הפריזאית מחפשת משהו לקרוא בעת שנפשה במלון ומוצאת כתב יד נושן של רומן נשכח בשידת חדרה. היא מתחילה לקרוא ועד מהרה נסחפת לתוך הסיפור המהפנט. כשהיא מוצאת כרטיס ביקור ישן בין דפי הספר, היא לא חושבת פעמיים ומחליטה לשלוח את כתב היד בצירוף מכתב למחברו. היא לא מצפה לתשובה, אך  למרבה הפתעתה היא מקבלת מענה מהסופר. מסתבר שכתב רק את חציו הראשון של הספר ולא ברור מי סיים את הספר ולמה. כך מתחילה תכתובת מכתבים בין סילבסטר, סופר מתבודד, לאן-ליז החטטנית (מילותיה שלה), כשבהדרגה מצטרפים כותבים נוספים לחגיגה. אן-ליז מחליטה לגלות איך הגיע הספר לבית המלון ומי סיימו ועל הדרך מגלה מהי כוחה של יצירה שנכנסת אל הלב. המסע שלה מחבר אותה לאוהבי ספרים אחרים שהחזיקו בספר בזמן זה או אחר ומצאו בו משמעות שנגעה לחייהם.

אן-ליז הינה כותבת המכתבים העיקרית ודרכה אנו פוגשים
שורה שלמה של דמויות בלתי נשכחות שלכולן יש קשרים חזקים עם כתב היד האבוד וסיפורן נפרש לפנינו בצורת מכתבים בלבד. צרור המכתבים הזכיר לי את חלופת המכתבים ביני לבין בעלי (חברי דאז) בתחילת הכרותינו, מכתבים שעדיין שמורים אצלי. יש משהו קסום בהחלפת מכתבים מנייר, קסם שהסופרת מצליחה להעביר בספרה זה.

אהבתי את הסיפור ואת האופן בו הועברו רגשות הדמויות ופגמיהן באמצעות המכתבים. זהו סוג הספרים שהמסע שלו הוא חלק מהנאת הסיפור והקצב האיטי שלו (שהולם את קצב קבלת המכתבים) מאפשר להתענג על כל  מילה ולהתעמק באהבות אבודות, הזדמנויות מוחמצות וסודות אישיים של הדמויות. 

הסיפור מראה איך ספר יכול לשנות את חיי קוראיו, לספק להם תקווה ולחבר בין אנשים. אי אפשר שלא לסיים את הסקירה בציטוט הבא: "אני יודעת שסיפור יכול ללכוד אותנו, למשך קייץ וסתיו חיינו. אני יודעת שספר יכול לשאת אותנו רחוק כל כך עד שהוא חודר לתוכנו ומשנה אותנו לתמיד. אני יודעת שדמויות על נייר יכולות לשנות את זכרונותינו ולהישאר לצידנו לנצח." (עמ' 226). אילו מילים כדורבנות שכל אוהב ספרים יזדהה עימם!  מומלץ כמובן!

בשורה התחתונה: ספר מענג לאוהבי המילה הכתובה!

"חדר 128" מאת קטי בונידן
תרגום מצרפתית: אביגיל בורשטיין
הוצאת תכלת לאור
2021, 239 עמ'