יום רביעי, 15 בדצמבר 2021

"לאן נעלמה קנגורו תום" מאת יצחק זמיר

 










    

 
פרופ' יצחק זמיר הוא ההוכחה הניצחת שאין גיל מאוחר מדי לכתיבה. הוא כתב את ספרו הראשון בגיל 89 ועוד ידו נטויה. כעת לשלל תאריו (פרופ' למשפטים, היועץ המשפטי לממשלה לשעבר ושופט בית המשפט העליון לשעבר) הוא יכול בשקט  להוסיף גם את התואר סופר.

אהבתי את ספרו הראשון של המחבר, "לשחרר את קנגורו תום" (ואף המלצתי עליו בזמנו), ושמחתי לגלות שיצא ספר המשך. הספר ממשיך מהנקודה בה הסתיים קודמו ונסוב סביב מאמציו של סבא יצחק, גיבורינו מהספר הקודם, לאתר את קנגורו תום ולגלות להיכן נעלמה. 

כזכור לכם, בספר הראשון עזר סבא יצחק לקנגורו תום (שהיא למעשה נקבה) לצאת מהתסבוכת המשפטית אליה נקלעה ודאג לשחררה לחופשי. דקה אחרי שזוכתה במשפט, נעלמה תום ללא עקבות. סבא יצחק התגעגע אליה, אך השלים עם המצב. הפצרות הקוראים, דרישות הדוד תום (מיהו תגלו בספר) וגעגועיו אליה
, הביאו את גיבורינו להתחיל בחיפושים  אחר תום וכך נולד ספר זה.

אדם מסתורי בשם דוד תום שוכר את סבא יצחק לאתר את הקנגורו. סיפורה נגע לליבו והוא מעוניין להביאה לאוסטרליה. סבא יצחק בהתחלה מסרב, אך נכנע ללחצים שהופעלו עליו ומקבל על עצמו את המשימה. בהתחלה הוא שוכר חוקר פרטי, אך כשזה מעלה חרס בידו, לוקח סבא יצחק את העניינים לידיים. בעצה עם שלושת נכדיו, החיפוש מפורסם ברשת ואף מוצע פרס כספי למי שיביא מידע על הקנגורו. בהערת ביניים אוסיף ששלושת המכתבים שפרסמו הנכדים ברשת מקסימים בעיני, כל אחד מהם ייחודי בדרכו. הקנוגרו מתגלה במקום מפתיע וייחודי שלא ארחיב עליו את הדיבור ואניח לכם לגלות עליו בעצמכם. 

נהניתי מהספר והוא בהחלט עומד ברף של קודמו. זהו אומנם ספר שני בסדרה, אך הוא עומד בפני עצמו. עדיין, אני ממליצה לכם לקרוא גם את הספר הראשון כדי להכיר טוב יותר את הנפשות הפועלות. הספר מנוקד ופרקיו קצרים, כך שהוא מעולה לראשית קריאה ולהקראה משותפת. האיורים המקסימים מוסיפים אף הם לחינו של הספר. 
דוקטור דוליטל מוזכר קצרות בספר ואהבתי את הקריצה לספרי דוליטל.

בדומה לספר הראשון, גם כאן כל פרק מסתיים בשאלה מעוררת מחשבה המופנית לקורא, דרך נהדרת לדון בסוגיות אתיות וחברתיות עם הילד. בין השאלות המופנות לקורא, ניתן למצוא שאלות על אהבה, הסכנה ברשת החברתית, ניסויים רפואיים בחיות, זכויות החיות ואף שיעור בזעיר אנפין של דמוקרטיה.

אהבתי את הספר ואני מקווה שייצא ספר נוסף בסדרה. הספר קריא, כתוב היטב וכתוב בגובה העיניים של הילד וללא התנשאות או דחיפת מסרים. הכל נעשה בדרך נועם והכותב מתייעץ עם הילדים בסוגיות בצורה המתאימה לגילם. מומלץ כמובן!

בשורה התחתונה: מתי יוצא הספר השלישי בסדרה?!

"לאן נעלמה קנגורו תום" מאת יצחק זמיר
הוצאת שוקן
200 עמ', 2021

"מכתבים ראשונים מפליקס" מאת אנט לנגן

 









"הסתכלו, מי זה? שתי אזנים ארוכות, אף שחור, פרוה רכה, פעמון על הצוואר ומזוודה בי
ד."  זהו פליקס כמובן שחוזר אלינו בהרפתקה נוספת והפעם בספר לגיל הרך. יש מישהו שלא מכיר את פליקס, ארנב הפרוה חובב הטיולים של סופי?? בזמנו יצאו מספר ספרי ילדים שהיו בנויים בצורת מכתבים שכתב פליקס לסופי ונסובו סביב הרפתקאותיו של פליקס בעולם. ילדי מאד אהבו את הספרים בילדותם (ואגלה לכם בסוד שגם אני אהבתי) ושמחתי לגלות שיצא כעת ספר בסדרה והפעם לקטנטנים. 

זהו ספר אינטראקטיבי בעל דפים קשיחים שכולל בתוכו חלונות נפתחים שמתחתם מתחבאים מכתבים מאוירים שהילדים ישמחחו להרימם ולגלות מה מסתתר בהם. כל חוויה מלווה במכתב מאוייר מפליקס המספר על קורותיו.

בספר זה פליקס מטייל בעולם ושולח לקוראים מכתבים המספרים על המקומות בהם ביקר. הספר נפתח בהצגת פליקס לדור הצעיר שלא ידע את משה (פליקס) וממשיך בהרפתקאותיו. פליקס וסופיה מבלים בחוף הים ומשקיפים במשקפת על אוניות וכלבי ים. משם פליקס טס למקומות שונים בכדור פורח ומבקר בערים, כפרים ויערות. הוא עושה הפסקה ונוחת באפריקה, שם הוא פוגש בחיות רבות. כשהלילה יורד, הוא לא מצליח להירדם מגעגועים ומחליט לחזור הביתה אל סופי.

קראתי את הספר בחיוך ונזכרתי בימים בהם הקראתי את ספרי הסדרה לילדי. מה שהופך את הספרים הללו לכל כך מושלמים מלבד המכתבים היא העובדה שבכל מכתב לא רק ש פליקס מספר על חוויותיו, הוא אף שואל את הילדים שאלות שיעודדו אותם לקחת חלק פעיל בעלילה.

בנוסף, הספר ילמד את הילדים על הקסם שבכתיבת מכתבים כאמצעי לחלוק את חוויותיהם. בילדותי היינו מתכתבים  במכתבים אמיתים (זוכרים את מדור "חבר לעט" בעיתונים?) והספר יזכיר לילד ולהורה את קסמם של מכתבים. בניגוד לספרי הילדים של פליקס בהם המכתב היה מסתתר בתוך מעטפה מודבקת לספר,  פה רק צריך להרים את דש המעטפה בכדי לגלות את המכתב שמסתתר מתחתיו. זה בהחלט שיפור שכן ככה המכתבים לא נעלמים או נקרעים.

אהבתי את הספר ואני בהחלט ממליצה עליו לחובבי פליקס וגם לאלה שלא מכירים אותו עדיין. ילדים אוהבים ספרים עם חלונות נפתחים ואני בטוחה שיאהבו גם ספר זה.

בשורה התחתונה: ספר עם ניחוח של פעם!


מִכְתָּבִים רִאשׁוֹנִים מִפֶלִיקְס - אָנֶט לַנְגֶן
איורים קוֹנְסְטַנְצָה דְּרוּפּ
תרגום רחלי אידלמן
הוצאת שוקן, 2021
10 עמודים קשיחים.