יום שלישי, 29 בדצמבר 2020

"לשחרר את קנגורו תום" מאת יצחק זמיר

 










"לשחרר את קנגורו תום" מאת יצחק זמיר הינו עוד ספר ילדים איכותי מבית שוקן. זהו ספר ילדים ראשון לפרופסור יצחק זמיר, אשר שימש כיועץ המשפטי לממשלה והיה שופט בבית המשפט העליון, והתרשמתי ממנו לטובה. הספר סובב סביב אריה שמוכר ג'חנון בכיכר המדינה, פיל בעל כוונות טובות, קנגורו שעובד בתור שליח וסבא אוהב שרק רוצה להשיג ג'חנון לנכדיו.

הכל התחיל מג'חנון. הנכדים של סבא יצחק וסבתא רנה נסעו עם הוריהם לשנה לחו"ל ובהיותם בהודו נהגו לאכול ג'חנון במסעדה ישראלית מקומית. באחד מביקוריהם במסעדה לא היה ג'חנון בשל הפסקת חשמל והנכדים היו עצובים. סבא וסבתא מתגעגעים אליהם מאד ושומרים על קשר. כאשר נודע לסבא שנכדיו חושקים בג'חנון, הוא מחליט לשלוח להם ג'חנון להודו. סבא שם פעמיו לרחוב אבן גבירול כדי לקנות ג'חנון ובדרך נתקל בפיל ידידותי הממליץ לו לקנות ג'חנון מהאריה בכיכר המדינה. סבא קצת מתפלא בהתחלה; ממתי פיל מדבר ואריה מוכר ג'חנון?? למרות הספקות סבא הולך לחפש את האריה ואכן מוצא אותו מתחבא בין השיחים. הוא מזמין מהאריה ג'חנון שאמור להגיע אליו באמצעות שליח שהוא קנגורו, לא פחות! מפה ושם, המשלוח מתעכב והקנגורו מסתבך עם המשטרה. סבא מחפש דרכים יצירתיות לעזור לו ועובר בדרך חוויות מבדרות. האם הצדק ינצח? 

נהניתי מהסיפור וקראתי אותו בחיוך. האם הסיפור אמיתי? אשאיר זאת לדמיוניכם...הספר מתכתב עם הסרט "לשחרר את וילי" מבחינת חיות בצרה בשל התנהגות בני אדם, אך בכך תם הדמיון.  רעיון הספר מבריק ומקורי וילדים (ואף הוריהם) ייהנו ממנו מאד. הספר מנוקד, הפרקים קצרים והאיורים מקסימים. הספר מעלה מגוון של שאלות אותן שואל הסבא בסוף כל פרק, חלקן רציניות וחלקן משעשעות, וכולן מעוררות מחשבה.

למשל:

* האם הגיוני לשלוח ג'חנון מתל-אביב להודו?
* האם עושר מביא לאושר?
* האם זו לא בושה לאריה למכור ג'חנון?
* האם יש לקחת אחריות על מעשיך או לטמון את הראש בחול?
* האם כל חוק צודק? האם חייבים לקיים את החוקים גם כאשר הם לא צודקים?
* האם חשוב לשמור על זכויות החיות? מה עם זכויות אדם?
* מדוע אפשר להחזיק בבית כלבים או חתולים ואסור להחזיק קנגורו.
* איך אדם נהיה חסר בית?

אהבתי שכל פרק מסתיים בשאלות איתן ניתן ורצוי לדון עם הילד. הספר מתאים להקראה או ראשית קריאה. ניתן כל ערב לקרוא פרק או שניים ולדון בו עם הילד. בנוסף לסיפור משעשע, הספר מעביר מידע על החוק וזכויות אדם/חיות בצורה ידידותית לילד, מעביר מסרים בדרך לא דידקטית ומעודד את הילד להבין שגם לחיות יש רגשות וזכויות.  אם אתם מחפשים ספר לא שיגרתי כמתנה לילד, זה הספר בשבילכם! אהבתי ואני ממליצה!

בשורה התחתונה: יופי של ספר!

"לשחרר את קנגורו תום" מאת יצחק זמיר
איור: אורית ברגמן
הוצאת שוקן, 2020, 159 עמ'