יום שני, 12 ביולי 2021

"מרד הפאנטום" מאת אנה דיי

 











"מרד הפאנדום" מאת אנה דיי ממשיך את "הפאנדום". אהבתי מאד את הספר הראשון בסדרה ואף המלצתי עליו בזמנו. לא יכולתי לחכות לתרגום והמשכתי לספר השני באנגלית. כעת יצא לשמחתי גם התרגום לעברית והוא מעביר יפה את רוח הדברים. 

לפני שאמשיך, ייתכנו ספוילרים קלים לגבי הספר הראשון בלבד. הספר הראשון  נסב נערות (ונער) שנכנסו לעולם הדיסטיופי האהוב עליהן, "מחול הגרדומים", עוברים הרפתקאות מסמרות שיער ומגלים שמה שרואים משם לא רואים מכאן. הספר הסתיים בשיא המתח.  אומנם ויולט וחברותיה הצליחו לחזור למציאות שלהן, אך נייט (אחיה של ויולט) נקלע לתרדמת בעקבות הסתבכות בעולם הדיסטופי. מכאן והלאה אין ספויילרים.

מאז עברה שנה ומצבו של נייט נותר ללא שינוי. ויולט ואליס מפרסמות ספר המשך "שיר הגרדום" בתקוה שזה ישפר את מצבו של נאט, אך זה לא עוזר. הוריו של נאט שוקלים לנתקו מהמכשירים, דבר שמחייב את ויולט לפעול. ויכוח בין אליס וויולט על כתיבת ספר שלישי מעורר שדים מהעבר ומערער את החברות ביניהן. ויולט וקייטי  מחליטות ללכת אל הקומיק-קון בתקווה שיוכלו להיכנס שוב לעולם הגרדום ולהציל את המצב. אליס בהתחלה מסרבת מפחד, אך משנה את דעתה ומחליטה ללכת אף היא לשם. היא מגיעה מאוחר מדי והשתיים חזרו בלעדיה לתוך  לתוך העולם האפל של "מחול הגרדומים". העלילה מסתבכת כשכותב פאנפיקים עצמאי המכנה את עצמו פאנבוי מתחיל להשתמש בכוח הפנדום כדי להפוך את הדברים לאפלים יותר. בעוד שויולט וקייטי מתמודדות עם הפנדום מבפנים, אליס שנשארה מאחור מנסה לגלות את זהותו של פאנבוי במטרה לעצרו.

אהבתי את הספר לא פחות מהקודם. הספר נע בין נקודות המבט של אליס וויולט, דבר שמעשיר את העלילה. מי שאהב את הספר הראשון, יאהב גם ספר זה. ספר זה מכניס את הקורא ישר לתוך העלילה אם כי יש פלשבקים לעבר. אם לא קראתם את הספר הראשון, מוטב שתתחילו  בו להבנת המתרחש. מומלץ כמובן!

בשורה התחתונה: סיום מושלם לסדרה!


"מרד הפאנטום" מאת אנה דיי
הוצאת אגם, 2021, 302 עמ'

"ההסכמה החמישית" מאת דון מיגל רואסי ודון חוזה רואיס

 




















אתחיל בגילוי נאות. איני אוהבת ספרים רוחנים ולא קראתי את הספר הקודם של הסופר. מכיוון שספר זה נחת על שולחני, החלטתי לתת לו צ'אנס. בספר זה חובר דון מיגל רואיס לבנו, דון חוזה רואיס, חוזר על ארבע ההסכמות  עליהן דיבר בספרו "ארבע הסכמות"  ומוסיף הסכמה חמישית במטרה ללמדנו איך "להפוך את חיינו לגן עדן".

ההסכמות הן:

1. טוהר המילה (לא לשקר ולא להשתמש במילים כנגד עצמך).
2. לא לקחת דברים באופן אישי (לא להיעלב מאחרים).
3. לא להניח הנחות (רוב ההנחות שגויות).
4. לעשות כמיטב יכולתנו (תמיד טוב).
5. הטילו ספק, אך למדו להקשיב (היו סקפטים ואל תקחו שום דבר כמובן מאליו).

לפי הספר לכל אחד סיפור משלו וכל אחד רואה אחרת את הדברים. יתרה מזה, אתה רואה את עצמך אחרת מאיך שרואים אותך אחרים. אי לכך אתה צריך לגלות את האני האמיתי שלך באמצעות ההסכמות שבספר. תשנה קודם את עצמך וכך תצליח לשנות את העולם.

כולנו מושלמים למרות שהסביבה מלמדת אותנו שאין אדם מושלם. אנו יוצרים "מציאות מדומה" על ידי הכנסת מילים, סמלים, משמעות ושיפוט לעולם שסביבנו. כמו כן אנחנו שמים אמון בדברים אחרים (אנשים, דתות, חדשות) במקום להאמין בעצמנו. הסופרים קוראים לנו לא לקבל כל דבר כמובן מאליו, להחזיר את השליטה לידינו ולדבוק באמת.  אם נעשה זאת, נגשים את עצמנו ונגיע לאושר הנכסף. 

ספר זה עומד בפני עצמו וניתן לקראו גם אם לא קראתם את הספר האחר. למעשה, לא חובה לקרוא את הקודם שכן צמד הסופרים חוזרים פה על תובנות הספר הקודם. הסופרים משתמשים בדוגמאות והסברים מהחיים, התורה והברית החדשה כדי להסביר את ההסכמות. כן הם מדברים גם על מסרים, שליחים ושפות, דברים שלא בדיוק דיברו אלי.  חלק ממסרי הספר בהחלט הגיונים, אך לא חידשו לי. אוהבי הז'אנר בהחלט ימצאו בו עניין ומי שאהב את הספר הקודם, יימצא עניין גם בספר זה.

בשורה התחתונה: האושר הינו בר השגה!


"ההסכמה החמישית" מאת דון מיגל רואסי ודון חוזה רואיס
הוצאת אגם, 2021, 198 עמ'