יום שלישי, 15 בספטמבר 2020

"כראמל ואני, ספר אישי" מאת מאירה ברנע גולדברג

 

















איזה רעיון נהדר לספר! למה לא היו ספרים כאלה בילדותי?? אני אוהבת את סדרת כראמל (אפילו שאני לא קהל היעד) ושמחתי כשיצא יומן אישי בכיכובו של החתול האהוב עלי.

הספר הינו קפסולת זמן אישית בו הילד יכול לכתוב מחשבות ושאר דברים מגניבים, לשים בצד ולהיזכר בהם בגיל 20. כאשר הילדים מסיימים לכתוב בספר, הם נותנים אותו להורה למשמרת לא לפני שהם מחתימים אותו על התחייבות להחזיר להם את הספר בבגרותם. איזה רעיון מגניב!

מי מאיתנו לא כתב יומן אישי בילדותו? מודה שגם אני חטאתי בכתיבת יומנים בעקבות ספריה של גלילה רון- פדר-עמית ועד היום הם שמורים בביתי. כשילדי נולדו, בעלי ואני כתבנו לכל אחד מהם יומן אישי בו תיארנו את מסע ילדותם. בשלב מסויים הפסקנו לכתוב בהם וחבל.

הספר הזה מקל על הילד לכתוב יומן אישי. הוא מעודד כתיבה, נותן לילדים רעיונות לכתיבה ומציע להם שלל  פעילויות מגוונות. בין פעילות מגניבה אחת לשניה, כראמל מציג את עצמו ומשתף את הילדים בחוויותיו האישיות. האיורים נהדרים וומשלימים יפה את הכתוב. בספר יש גימיק חמוד נוסף. זוכרים שבספרי הזכרונות של ילדותינו היינו כותבים בתחתית הדף סוד כמוס ומקפלים כמשולש? גם בספר זה יש משולש שניתן לקיפול הכולל סוד כמוס.

הספר מתאים לגילאי 8-13, אך גם בני בן ה13 וחצי מאד התלהב מהספר. הספר כמובן יועבר אליו בכדי שיוכל למלאו. בני בהתחלה נחרד מהרעיון שכותבים בספר, אך עד מהרה התלהב מכך. אוהבי כראמל יאהבו מאד את הספר ומי שלא מכיר (יש כאלה??) ישמחו להכיר גיבור חדש. הספר מצויין כמתנה ויעסיק היטב את הילד בחגים, בייחוד לקראת הסגר הקרב ובא. אני אוהבת את כראמל ואהבתי את הספר. כעת לא נותר אלא לחכות לכראמל החדש! למה אתם מחכים?? לכו תקנו את הספר!

בשורה התחתונה: מתנה נהדרת לחגים!

"כראמל ואני, ספר אישי" מאת  מאירה ברנע גולדברג
איור: רמי טל
הוצאת כנרת, 2020

"כאב בטן" מאת ריינה טלגמאייר

 










"כאב בטן" הינו הספר השלישי בסדרת 'חיוך' העוסקת בבעיות גיל ההתבגרות. כל ספר בסדרה עוסק בבעיה שונה והנושא הפעם הוא התקפי חרדה ובריונות. אני אוהבת את הסדרה ושמחתי כשיצא ספר נוסף בסדרה.

הספר נסוב סביב ריינה, ילדה בכיתה ה' שסובלת מכאבי בטן עזים שמקורם לא ידוע. בתחילה חושבים הסובבים אותה שמדובר בוירוס עונתי. כאשר כאבי הבטן לא  חולפים ואף מחמירים, אמה לוקחת אותה לרופאה. הרופאה לא מוצאת כלום והוריה מבינים שמדובר ביותר מכאב בטן פשוט. ריינה מתמודדת עם לחצים ומתחים, סובלת מהתקפי חרדה ומתחילה לפתח פוביה לאוכל. בנוסף היא צריכה להתמודד עם מעשה בריונות של חברה לכיתה ועם מעבר דירה של חברתה הטובה ביותר. הוריה מחליטים לקחת את ריינה לטיפול. בהתחלה היא לא מתלהבת מכך ואף מתביישת בזה. המטפלת עוזרת לריינה להתמודד עם פחדיה וחרדותיה ולהגיע לתובנה שהיא לא יוצאת דופן. 

הספר כתוב כרומן גראפי ומבוסס על חוויותיה האמיתיות של הסופרת עם שינויים קלים. גיל ההתבגרות אינו תקופה קלה וילדים יזדהו עם חלק מהסיפור האישי של הגיבורה.  רינה טלכמאייר הינה מאיירת בחסד והאיורים מטיבים לבטא את תחושותיה ופחדיה של הילדה.  אהבתי שהספר לא רק מעביר מסר שאין מה להתבייש בטיפול, הוא גם מציע דרך להתמודד עם בעיות. הספר יעודד ילדים לדבר על מה שמציק להם, עוד נקודה לזכותו. מומלץ כמובן!
 
בשורה התחתונה: ספר מציאותי שעוזר להתמודד עם פחדים!


"כאב בטן" מאת ריינה טלגמאייר
הוצאת כנרת, 211 עמ', 2020

"הנסיכה בשחור ומפגש הגבורות" מאת שון הייל ודין הייל

 









"הנסיכה בשחור ומפגש הגבורות" הינו ספר חמישי בסדרת 'הנסיכה בשחור' והוא מוצלח כקודמיו. בכל ספר הנסיכה שלנו צריכה להתמודד עם צרה אחרת והפעם עליה להתמודד עם מפלצת ערמומית במיוחד.

הנסיכה מנגוליה היא ציידת מפלצות. כשמפלצת חודרת לממלכתה, היא נהפכת לנסיכה בשחור ומגרשת את המפלצת בחזרה למקום ממנו באה, ממפלצתוניה. חוץ מהחד קרן שלה שמשתנה אף הוא לסוס שחור בעת הציד, אין איש יודע את סודה.

הנסיכה מנגוליה הולכת למפגש נסיכות אצל חברתה הטובה, הנסיכה אכילאה. מכיוון שהיא רחוקה מביתה, היא בטוחה ששום אזעקת מפלצות לא תקלקל את המסיבה. אולם, בלי ידיעתה, מפלצת משנה צורה עקבה אחריה עד לאורך כל הדרך בתקוה לאכול משהו טעים. עזים או חיות מחמד, היא לא בררנית... כאשר מפלצת תוקפת סמוך לארמון, הנסיכה בשחור יוצאת להתמודד איתה. הפעם יש לה בת ברית בלתי צפויה, הנסיכה בשמיכה, שעוזרת לה במלאכה.

הספר מהנה לקריאה ובהחלט מהווה תוספת טובה לסדרה שמשתפרת מספר לספר. אהבתי שבתמונות המפלצת משנה צורה בהתאם לסביבתה וצריך להסתכל בעיון כדי למצאה בין שאר הפריטים בתמונה. אהבתי גם את שיתוף הפעולה בין הנסיכות ואת המסר שכל אחד מיוחד בדרכו.  הספר מנוקד, האיורים מאירים את הסיפור והעלילה חמודה. למרות היותו חלק מסדרה, הספר עומד בפני עצמו. בכל זאת רצוי לקרוא לפחות את הספר הראשון בסדרה כדי להבין את הרקע. הספר מתאים להקראה או לראשית קריאה ובהחלט מומלץ.

בשורה התחתונה:  כל אחת יכולה להיות גיבורת על!

"הנסיכה בשחור ומפגש הגבורות" מאת שון הייל ודין הייל
תרגום: שהם סמיט ואמנון כץ
הוצאת כנרת, 87 עמ', 2020