יום רביעי, 10 באפריל 2024

"נפלאות האבולוציה" מאת אנה קלייבורן

 






 


"נפלאות האבולוציה" מאת אנה קלייבורן כשמו כן הוא. הספר מסביר בבהירות ובגובה העיניים על תהליך האבולוציה וכדברי התקציר: "הספר מספר את מסע החיים מצורות החיים הזעירות הראשונות, שהתפתחו בעולמנו לפני 8.3 מיליארד שנה, ולכל אורך הדרך עד ליצורים המדברים המופלאים שחיים כיום בעולמנו, וידועים גם בשם בני־אדם!"

אבולוציה הינה "האופן שבו השתנו יצורים חיים וממשיכים להשתנות במרוצת הזמן". הידעתם שרק במאה ה-19 גילו המדענים איך פועלת האבולוציה? דרווין וואלס התכתבו ביניהם ופיתחו במקביל את תאורית "הברירה הטבעית". מי שזכה בתהילה היה דרויין בזכות ספרו "מוצא המינים".

הספר מסביר את ההתהליך והרעיון של הברירה הטבעית, מסביר
כיצד התפתחו החיים מתאים בודדים למיליוני המינים המאכלסים כיום את כדור הארץ ומציין מספר תיאוריות לגבי ראשית החיים פה. לפי אחת התאוריות החיים כלל לא התחילו בכדור הארץ אלא הגיעו לעולמנו ממקום אחר - בתוך שביט או אסטרואיד - שזה אומר שכולנו חייזרים אם זה נכון...

הספר מזכיר גם את אחת מחוקרות המאובנים הגדולים של כל הזמנים, הלוא היא מרי אנינג, שכבר בגיל 12 חשפה מספר מאובנים חשובים למדע. אהבתי שהכלב שלה עזר לה במסעות ציד המאובנים שלה.  

עוד בספר הסברים על סוגי אבולוציה, תולדות כדור הארץ ועליית היונקים. הספר מדגיש שבני האדם הם לא שיא ההתפתחות והאבולוציה לא בהכרח הופכת את המינים למפותחים יותר. אנקדוטה מעניינת, לפי הספר אנו חצי כרובים ( 50% מהקוד הגנטי שלנו זהה לזה של צמח הכרוב)!

הספר מעניין וקריא והינו דרך מצויינת להיכרות עם תהליך האבולוציה או לריענון הזכרון. הוא מלווה באיורים מקסימים שמוסיפים רבות לטקסט. אהבתי שהספר מתקדם מהסברים כללים של התהליך להיבטים יותר ספיציפים. בנוסף, בספר יש לוח זמנים גאולוגי צבעוני של העידנים השונים בכדור הארץ וכל עידן מופיע בצבע שונה. בסוף הספר מופיעים מילון מושגים ומפתח להתמצאות בספר. בספר גם מועלות השערות לגבי העתיד. השערה אחת היא שעליית מפלס הים תרחיב את שטחי המים. ייתכן שזה יגרום לשיפור יכולת השחיה שלנו ואולי אף נתחיל לפתח קרומי שחיה בין האצבעות...

לסיכום, באמצעות טקסט קריא, איורים צבעונים ועזרים ויזואולים שונים הספר מציג לקורא נושא מורכב באופן  נגיש ומעניין.
נהניתי לקרוא ואני ממליצה כמובן!

 בשורה התחתונה: כל מה שרציתם לדעת על אבולוציה ולא העזתם לשאול!
 

"נפלאות האבולוציה" מאת אנה קלייבורן
איורים וֶסלי רובינס

הוצאת שוקן, 2024, 80 עמ'