יום שבת, 27 ביוני 2020

"מומו" מאת מיכאל אנדה
















מיכאל אנדה ידוע יותר בזכות "הסיפור שאינו נגמר" הנהדר שלו, אך הוא כתב ספרים נוספים שאת חלקם קראתי. ספר זה פיספתי משום מה וכעת, כשיצא בתרגום מחודש, שמחתי להשלים פערים. זהו סיפור על זמן: זמן חיים, זמן שמקדישים לפעולות שונות וזמן אבוד. הסופר מגחיך את האמרה "זמן זה כסף" בסיפורו זה כדי להדגים שזמן יקר יותר מכסף וזמן שאבד לא יחזור עוד.

הספר נסוב סביב גנבי זמן, צבה שחוזה את העתיד, עולם בסכנה וילדה בעלת כשרון מיוחד שגורל העולם מוטל על כתפיה. באמפיתיאטרון עזוב גרה ילדה קטנה בשם מומו שלא ברור מהיכן באה ומה מוצאה. היא קטנה ורזה לגילה, גילה נע בין 8 ל-12 ולבושה בלאים. החצאית שלה עשויה טלאים טלאים ומעליה היא לובשת מעיל גברים ישן שגדול למידותיה. היא אינה יודעת מי הוריה או מה גילה, לא יודעת קרוא וכתוב או לספור. תושבי העיר נותנים לה להישאר במקום ודואגים לצרכיה. בהדרגה הופך האמפיתיאטרון למקום מפגש קהילתי. כולם נוהרים אליה בזכות היכולת נדירה שלה להקשיב ואיכויות נוספות. היא חיה בעוני אך מאושרת בחלקה ומסתפקת בחבריה הטובים. מכל חבריה הרבים, שניים במיוחד קרובים לליבה: בפו מטאטא הרחובות וג'יג'י, מדריך תיירים צעיר.

חייהם המאושרים של מומו וחבריה למשחק נגדעים בפתאומיות כשלמקום מגיעים האדונים האפורים ומעמידים את העיר בסכנה.  הם משתלטים על העיר, מעודדים את אנשיה לחסוך זמן ו"קונים" אותו מהם. החיים נהפכים למהירים ויעילים יותר, אך מהנים פחות. כל הדברים שמסיבים הנאה בחיים (קריאה, בילוי,  חברים, תרבות) נחשבים כעת לבזבוז זמן ומופסקים. קצב החיים נעשה  קדחני יותר  ויותר. האנשים עסוקים במרדף אחר הכסף, עצבניים יותר ואין להם  זמן פנוי לילדיהם או לחבריהם. רמת החיים שלהם עולה, אך במקביל שמחת החיים שלהם יורדת. במרדף אחר העושר, איבדו את האושר ואת האנושיות.

מומו היא היחידה שלא נופלת ברשת של האדונים האפורים ולכן היא על הכוונת שלהם, במיוחד כשהיא מנסה לעזור לחבריה.  בעזרתם של קסיופיאה, צבה מיוחדת החוזה את העתיד, אדון הזמן, מאסטרו סקונדוס מינוטיוס הורה, ופרח השעות היא מנסה להכשיל את מזימתם הזדונית של האדונים האפורים ולהחזיר את האושר והחיוך לחיי האנשים.


נהניתי מהספר וממסריו. זוהי קלסיקה שלא נס ליחו ואפשר לקרוא אותו בכל  עת.  אם לצטט את הסופר: "זהו סיפור על חיינו כיום; ייתכן שכבר קרה וייתכן שהוא רק עומד לקרות". זהו ספר נוער, אך הוא מתאים לכל גיל. כל אחד ימצא משהו בספר.  ילדים ייהנו מהסיפור הפנטסטי ומבוגרים יגלו את הרבדים העמוקים שבו. הסיפור של מומו מלמד אותנו לקחת פסק זמן ממירוץ העכברים ולעצור ולהריח את הפרחים. הסופר העביר היטב את המסר שמה שחשוב הוא לא רק כסף או הצלחה אלא גם חברות, משפחה והיכולת ליהנות מהדברים החשובים בחיים. בעידן המודרני בו לאנשים יש פחות ופחות זמן לדברים החשובים באמת, טוב שבא ספר הבא להזכיר לנו מה באמת חשוב בחיים. אהבתי ואני ממליצה!

בשורה התחתונה: ספר מעורר מחשבה!



מומו מאת מיכאל אנדה
תרגום: חנה לבנת
הוצאת זמרה
2020, 285 עמ'

נוורמור - מבחני הפּלאות של מוריגן קרואו מאת ג'סיקה טאונסנד
















"נוורמור: מבחני הפְּלאות של מוריגן קרואו" הוא ספר ראשון בסדרת פנטזיה חדשה ואני כבר מחכה להמשך! הספר נסוב סביב מוריגן קרואו, אחת מהילדים המקוללים שמגע עימם מביא מזל רע והם מתים בהגיעם לגיל 12
 
העלילה מתרחשת ברפובליקת וינטרסי המורכבת מארבע מדינות ובהן וולף-אקר שנגידה הוא אביה של הילדה. משפחתה של מוריגן, והיא בעצמה, משלימה עם מותה הקרב ובא ומתעלמת מקיומה. היא בודדה, מרגישה לא רצויה ומואשמת בכל הבעיות שמתרחשות בעירה, בין שהיה לה יד בדבר ובין שלא. היא הייתה אמורה למות בעוד כשנה, בסוף העידן הנוכחי, אך העידן הסתיים מוקדם מהצפוי. כעת היא אמורה למות ביום הולדתה ה-11, אך הזמנה לאגודה מסתורית משנה את גורלה ודוחה את הקץ.

כל שנה מתקיים במדינה מכרז בו זוכים מעטים לקבל הצעות למימון לימודיהם. השנה מצטרפת מוריגן לאביה כדי לצפות בטקס ולהפתעתה מקבלת ארבע הצעות התמחות. היא בטוחה שמדובר במתיחה ולא לוקחת את זה ברצינות. בין ההצעות ישנה הזמנה להצטרף כמועמדת  לאגודה הפלאותולוגית. בערב יום הולדתה מגיע הפטרון שלה ובעזרת
העכיבשה החשמלית שלו מבריח אותה לנוורמור, מדינה חופשית מחוץ לרפבוליקה. מוריגן מתארחת במלון קסום השייך לפטרונה ומכירה חברים חדשים וביניהם חתולה ענקית מדברת וגמד ערפד. 

אל תטעו, עתידה עדיין לוטה בערפל.
קבלתה  לאגודה מותנית בכך שתעבור ארבעה מבחנים שיבחנו את התאמתה וכשרונה. כל שנה ילדים מתחרים להיכנס לחברה האקסקלוסיבית הזו בעזרת  פטרון ולכולם יש כישורים שונים שנעים בין היכולת לגדל שיער, לרכוב על דרקונים, להיות בלתי נראים ועוד. הפטרון שלה מעולם לא לקח מישהו תחת חסותו וכולם תוהים מה מיוחד בילדה. אפילו מוריגן לא יודעת אילו כוחות מיוחדים יש לה. האם תצליח במבחנים והאם תמצא את היכולת שלה לפני שיהיה מאוחר מדי

כך מתחילה הרפתקה קסומה ששואבת את הקורא לתוכה.
למרות ההשוואה המתבקשת בין ספר זה להארי פוטר, למעט אי אלה קווי דמיון אין קשר בין השניים. זה לא הארי פוטר, אך יש לו קסם משל עצמו, מערכת קסמים ייחודית, דמויות מקוריות ובניית עולם נהדרת. זהו עולם מקסים ומפותח ששם דגש על חשיבות החברות והאמונה בעצמך. אהבתי את הגיבורה, מוריגן היא גיבורה נפלאה שקל לחבבה. אהבתי גם את ג'ופיטר, הפטרון הג'ינג'י של הילדה וכמובן את פנסטרה, חתולת ענק מדברת המנהלת את משק הבית של המלון. הספר מיועד לבני נוער, אך גם מבוגרים יותר ייהנו ממנו. אהבתי את הספר וגמעתי אותו בשקיקה ואני כמובן ממליצה עליו.

בשורה התחתונה: התחלה נהדרת לסדרה!
 
נוורמור  - מבחני הפּלאות של מוריגן קרואו מאת  ג'סיקה טאונסנד
תרגום: יעל אכמון
הוצאת זמורה
2020, 383 עמ'