יום שלישי, 22 בפברואר 2022

"נשף של טעויות" מאת ג'ין מלצר

 











איזה ספר משובב לב! "נשף של טעויות" הינו קומדיה רומנטית מקסימה הנסובה סביב גיבורה המתמודדת עם מחלה כרונית וגיבור שמתמודד עם ענייני נטישה. למרות היותו ספר קליל כביכול, הוא נוגע בנושאים כבדים (זהות, קבלה, מחלה כרונית, נטישה, מוות) ובדרך שלא מעיקה על הקורא. הוא גם מסביר על מסורות יהודיות באופן לא טרחני. 

 רייצ'ל רובינשטיין-גולדבלט היא  בחורה יהודיה רווקה מבית טוב שיש לה שלדים בארון. מלבד מחלתה הכרונית, אנצפלומייליטיס מיאלגי (המכונה תסמונת התשישות הכרונית), אותה היא מסתירה ממכריה, היא גם כותבת ספרי חג המולד בסתר תחת שם עט. המחלה משפיעה על המערכת החיסונית ועל המערכות הנוירולוגיות, האוטונומיות והמטבוליות, גורמת לעייפות קיצונית, ערפול מוחי וכאבים מוזרים שמאלצים את הסובל מממנה להיות מרותק למיטה. לרייצ'ל יש ימים טובים וימים פחות טובים. היא גרה בדירה יוקרתית באפר וסט סייד,  בתם של רב ידוע ואם שהיא יועצת פוריות מובילה בניו-יורק. רק משפחתה וחברה הקרוב מיקי יודעים על מחלתה. זה לא הסוד היחיד שלה. היא אוהבת את חג המולד וכותבת ספרים סביב החג שהם רבי מכר.  חדא העבודה שלה מלא בסממנים של חג המולד, כולל אוסף מכובד של סנטה קלאוסים. כבת של רב מכובד בקהילה, היא מתביישת באהבתה זו ובכתיבתה ולכן שומרת על כך בסוד. רק חברה הטוב מיקי יודע על כך.

רייצ'ל מתכננת להוציא ספר נוסף על חג המולד, אבל המוציאים לאור שלה רוצים דווקא ספר על חנוכה. נמאס להם ולקהל מהחזרתיות של ספריה והם רוצים שינוי. הם לא חושבים שתהיה לה בעיה לכתוב על חנוכה לאור יהדותה (לפחות את זה היא לא מסתירה). הבעיה שהיא לא מוצאת שום קסם בחנוכה וחושבת שזה חג משמים (בניגוד אליה אני דווקא אוהבת את החג). מודעה בעיתון יהודי על מסיבת חנוכה שאמורה להיות אירוע השנה תופסת את עינה ומעוררת בה השראה בנוגע לספר הבא שלה. יש רק שתי בעיות. מארגן המסיבה הוא יעקב גרינברג, הארכי-אויב שלה מילדותה שבגיל 12  שבר את ליבה. בעיה נוספת היא שכל הכרטיסים אזלו. עליה לבלוע את טינתה ועלבונה ולבקש ממנו כרטיס. ג'יקוב אוגר אף הוא מטענים מהעבר ומתנה את קבלת הכרטיס בכך שתתנדב לעזור לארגן את המסיבה הנחשקת. ניצוצות עפים ומחלוקות מתגלעות. ברם, סודות סופם להתגלות ומכאן העניינים רק הולכים ומידרדרים. האם יקרה נס חנוכה וניצוץ האהבה ידלק מחדש? קראו ותגלו.

אני אוהבת ספרים מאוייבים לאוהבים כמו בספר זה ונהניתי מאד. זהו ספר ביכורים של הסופרת והדבר לא ניכר. לא נתקלתי בהרבה ספרים שעוסקים בחג חנוכה עם גיבורים יהודים והספר היווה שינוי מרענן. רייצ'ל היא לא הגיבורה המושלמת, אך היא אנושית וחיבבתי אותה. ג'ייקוב קצת הרגיז בשטיקים שלו, אך בהמשך התבגר.

כאמור הספר עוסק במשפחות (שלמות ומתפרקות), מוגבלות ומסורת ומאיר אור על נכויות שלא תמיד נראות לעין. הסופרת ציינה שאף היא סובלת מאותה מחלה, דבר שניכר באופן הרגיש בו תארה והסבירה על המחלה הכרונית ואיפשרה לנו להיכנס לראש הגיבורה ולהבין את האתגרים העומדים לפניה. אומנם אני מודעת למחלות כרוניות ולהשפעתן על הלוקה בהם, אך הספר חידד  אצלי את העניין. אהבתי גם את הקריצה בשמות הגיבורים לשמות מהתנ"ך (ר'ייצל - רחל, ג'ייקובס - יעקוב) ובשלב מסוים הגיבורים עצמם מתייחסים לכך. אהבתי ואני ממליצה!

בשורה התחתונה: ניסים קוראים רק למנסים!


"נשף של טעויות" מאת  ג'ין מלצר
The Matzah Ball by Jean Meltzer
תרגום:  דנה אלעזר הלוי
הוצאת דני ספרים, 2022, 416 עמ'