יום שלישי, 13 בפברואר 2024

"כלב לנצח" מאת רודני חביב , ד"ר קארן שו בקר


 

 

 

 

 

 



מאז ומתמיד אהבתי בעלי חיים בכלל וכלבים בפרט. בילדותי היה לי כלב מגזע פוקס טרייר, באסטר שמו, שחלה באפילפסיה ונפטר לצערי בגיל עשר.  עם נישואי, כשגדלו הילדים במקצת, אימצנו מספר כלבים  למשפחתנו. הראשון בחבורה היה באדי (שנאוצר מעורב פיקח ביותר) אותו אימצנו מצער בעלי חיים בלוד לאחר מודעה שקראנו ברשת עליו. הוא נפטר לפני כשש שנים, בגיל 15 בשיבה טובה (היה בן שנתיים בערך כשאימצנו אותו). כחודש לאחר מותו אימצנו שתי כלבות: טופי (רועה גרמנית מעורבת) - גורה בת 3 חודשים ולאקי, כנענית בת שנה. לפני חודש טופי כלבתנו האהובה חלתה במפתיע. היא סבלה מאי ספיקת כליות (כנראה נולדה עם כשל בריאות). בלב כבד נאלצנו להרדימה לאחר שכל הטיפולים בה לא צלחו. בת חמש הייתה במותה. לאקי בת השש עדיין איתנו (לשימחתנו) ולפני מס' שבועות  אימצנו גור קטן ומקסים בן שלושה חודשים (תערובת של רועה גרמני וכנעני), טימי שמו. גם בעלי הינו אוהב כלבים מושבע ומאז ומתמיד היו לו כלבים.

בעקבות מותה של כלבתי האהובה בה ראינו בת משפחה, רק אוהב כלבים יבין זאת, התחלתי להתעניין בנושא. הספר הזה בא בדיוק בזמן. איזה אוהב חיות לא ירצה טיפים להארכת חייהם של חיות המחמד האהובות שלהם? "כלב לנצח" מאת  רודני חביב וד"ר קארן שו בקר הינו מדריך מפורט
ומבוסס מדעית המציע  טיפים לאריכות חיים של הכלבים. רודני חביב הינו בלוגר ומשפיען רשת ומייסד Planet Paws - דף בריאות חיות מחמד. ד"ר קארן שו בקר הינה וטרינרית המשמשת גם כיועצת בריאות למבחר אירגונים. השניים שיתפו פעולה והתוצאה הספר שלפניכם.

כל אוהב חיות באשר הוא מודע לחשיבות הכלבים בחיינו ולתרומתם לאושרנו. תוחלת החיים של הכלבים למרבה הצער קצרה וזה זמן מה שהם מקבלים מחלות של בני אדם כסרטן ועוד. בניגוד למה שחושבים, כלבים מעורבים אינם חסינים יותר למחלות מכלבים גזעיים וגם הם סובלים ממחלות (לראיה כלבתי האהובה). הכותבים מסבירים שח
יות המחמד שלנו פגיעות במיוחד למחלות מכיוון שהן הרבה יותר קרובות לאדמה מאיתנו ובגלל שאין לא יכולות לבחור את תזונתן או פעילותן. הפתרון לדברי הכותבים הינו: תזונה נכונה, פעילות גופנית ומניעת סטרס בחיי הכלב. לכאורה, פשוט למדי אך לא כולם מודעים לעניין. הכותבים מדגישים את חשיבות הפעילות הגופנית (ומשווים בין משקל עודף של כלב ובעליו) ומדגישים כמה חשוב לתת לכלב לבחור את מסלול טיולו (למען אושרו ובריאותו). תמיד טיילנו עם הכלבים לנו בין פעמיים לשלוש פעמים ביום ונתנו להם לבחור את המסלול גם לפני שקראתי ספר זה. כך נהגנו וכך אנו עדיין נוהגים.

מטרת הספר בין השאר
לייעץ בענייני תזונה ואריכות חיים ולספק לכלבים חיים ארוכים, מאושרים ובריאים יותר. כמו כן הספר נותן כלים מעשיים מוכחים לשמירת בריאות הכלבים שמבוססים על מחקרים וראיונות אינספור. המחברים דנים גם בסוגים שונים של מזון לחיות מחמד, מדגישים את חשיבות הטבע לכלבים ומציעים טיפּים ופתרונות פשוטים שיבטיחו אריכות חיים לכלבנו. לדברי המחברים מזון תוצרת בית עדיפה על אוכל מעובד קנוי שאותו אנו מספקים לכלבים. אם כבר, עדיף לשלב בין השניים ולהוסיף לתזונתם אוכל טרי וכן פירות וירקות כמו תפוח עץ. ניסיתי לתת תפוח עץ לשני כלבי והם עיקמו את אפם בחן. טימי הקטן עוד הסכים לטעום. לאקי סובבה את הראש... אני מסכימה עם הכותבים בנוגע לתזונה נכונה ובריאה ומשתדלת לתת כזו לכלבי. בעלי מספר שכל הכלבים שהיו לו בילדותו  - והיו הרבה - קיבלו רק אוכל ביתי שאימו בישלה במיוחד עבורם. ואכן, הם היו בריאים וחיו חיים ארוכים ומאושרים.

ד"ר בקר וחביב מצטטים מחקרים נרחבים מכל רחבי העולם שתומכים בדבריהם ומפנים לאתר חיצוני בו מרוכזים מקורות המידע שלהם. זהו ספר טוב למתעניינים בתחום, אך חלק מהכתוב יישמתי עוד לפני קריאת ספר זה.  במיוחד אהבתי את הסיפורים מעוררי ההשראה על כלבים מאריכי חיים כמו בלואי שחי 29 שנים ונכנס לספר השיאים של גינס. אהבתי גם את הטיפים בסוף כל פרק שסיכמו את הנושא בתמציתיות וכן רשימת המאכלים שאפשר לתת לכלבים. לסיכום, הספר טוב אך יש בו חזרתיות ועודף מידע שהתיש לפרקים ודרש הפסקה בקריאה. הספר מומלץ לאוהבי חיות ולחסרי ניסיון בגידול כלבים שרוצים להעמיק בנושא במטרה לספר לכלביהם חיים ארוכים, בריאים ומאושרים יותר.

בשורה התחתונה: מדריך שימושי לשמירת בריאות הכלב!

 "כלב לנצח" מאת  רודני חביב , ד"ר קארן שו בקר
הוצאת מטר, 2024, 456 עמ'