יום ראשון, 19 באפריל 2020

"אבולוציה" מאת טרי טרי



















"אבולוציה" מאת טרי טרי הינו ספר שלישי בסדרת 'חומר אפל'  והוא חותם את הטרילוגיה המצוינת הזו. הספר ממשיך מהנקודה בה הסתיים קודמו, ואינו עומד בפני עצמו, כך שמומלץ לקרוא קודם את שני הספרים הראשונים. הסדרה סובבת סביב עולם עתידני בו מתפשט וירוס דמוי שפעת קטלני המפיל חללים רבים ומעמיד את האנושות בסכנה קיומית. בנוסף לרעיון המצמרר, יש בסדרה אלמנטים על-טבעיים ומדעיים (שליטה מוחית, חומר ואנטי חומר, גנטיקה, תקשורת טלפתית) כיאה לז'אנר המד"ב/פנטסיה אליה היא משתייכת.  התחלתי לקרוא את הסדרה לפני פרוץ המגיפה אצלנו וכעת נראה שהבדיה זלגה למציאות. אל דאגה, המצב בספר נואש יותר.
 
הספרים הראשונים בסדרה מספרים על התפרצות המגיפה ופעולות המנע של הממשלה (הסגר ומחנות בידוד). כעת שאנו חווים זאת על בשרנו, הכל נראה מוחשי יותר. הסדרה מתמקדת בעיקר בסקוטלנד ואנגליה ונסובה אחר שלוש דמויות עיקריות: קאי, המחפש  אחר אחותו קאלי שנעלמה, קאלי עצמה ושאי, שעוזרת לקאי בחיפושיו. גילינו את מקור ההתפרצות ושהעולם מתחלק לאלה שמתו מהמגיפה (שהם הרוב), אלה המחוסנים מהוירוס ומיעוט של ניצולים שפיתח יכולות על-טבעיות. בספר הקודם שאי נפרדה מקאי בטונים צורמים והצטרפה לקסנדר (אביו החורג של קאי) ולקהילתו בתקווה לאתר את קאלי ולמצוא תשובות בנוגע למקור המגיפה.  קסנדר הקים כת מדעית (מולטיברס) במתחם הסקוטי המרוחק שלהם ובה חברים מחוסנים, אנשים שלא נדבקו מהמחלה וכן מספר מה של ניצולים. שאי מנסה למצוא דרכים לרפא את החולים על ידי שינוי הדנ"א שלהם ומגלה שלא הכל טוב בפארדייז. בגידות, תככים ואג'נדות נסתרות מעלות את סף המתח והריגוש.

נהניתי מהספר אם כי בהחלט היה ניתן להדק יותר את הסיפור ולקצץ בדפיו. מכיוון שלא קראתי את הספרים ברצף, הייתי צריכה לרענן את זכרוני בנוגע למתרחש (תקצירים והמלצות שלי עזרו בכך). בכל אופן לא לקח זמן רב עד שנכנסתי לעניינים. הסופרת מדי פעם זרקה קטעי מידע בנוגע להתרחשויות קודמות, דבר שאף הוא תרם לכך. לסיפור נוספו מספר דמויות חדשות, דבר שהעשיר את העלילה. הסיפור מסופר במספר קולות  ועוקב אחר מספר דמויות, ביניהן שאי וקאי.  דבר זה איפשר לעקוב אחר נקודות המבט של רוב הדמויות, כולל "הרעות" מביניהן, ולהבין את סיבותיהן גם אם  לא תמיד הסכמתי איתן. עלי לציין שאהבתי יותר את הקטעים שסבבו סביב שאי. לקראת השליש האחרון התחלתי לתהות איך הסופרת תפתור את הפלונטר שיצרה ויש לצין שעשתה זאת בהצלחה רבה. הסופרת הטיבה לרקוח עלילה מהפנטת, לבחון ערכים מוסריים, לקשור את כל הקצוות הרופפים ולסגור מעגל עם הספר הראשון בסדרה. הסוף דרמטי ומהווה סיום נאות לטרילוגיה, אם כי חלק ממנו היה הזוי בעיני. אהבתי ואני ממליצה!

בשורה התחתונה: ספר דיסטופי מציאותי להפליא!

אבולוציה מאת טרי טרי
Evolution by Teri Terry
הוצאת ספר לכל
443 עמ', 2020