יום שבת, 13 במרץ 2021

"היהלום האבוד" (כראמל + ויש) מאת מאירה ברנע גולדברג

 











כראמל וויש חוזרים אלינו בגדול!! לאחר עיכובים רבים, נחת סוף סוף הספר בביתי ושאגות השמחה נשמעו בכל הבית. אני מאד אוהבת את כתיבתה של מאירה ברנע גולדברג ומכורה לספריה ובעיקר לסדרת כראמל שלה. אומנם איני שייכת לקהל היעד, אך הסדרה כיפית לקריאה בכל גיל.

זהו ספר חמישי בסדרה המופלאה 'כראמל' וראשון בסדרת 'כראמל + ויש' (כן יירבו) שבמרכזה חתול מדבר (יאי) וילד על הספקטרום האוטיסטי (אם כי זה לא נאמר במפורש). ויש הצטרף אלינו בספר השלישי ומאז מפציע גם בשאר ספרי הסדרה לשמחתי. אין ספק שהוא מוסיף רבות לסדרה ואי אפשר שלא להתאהב בו. דמויות ישנות ואהובות (ביניהן רובי ואחיו, גברת בלום ופרופסור דה ויל) חוזרות אלינו להרפתקה מלהיבה נוספת בצירוף דמויות חדשות (כלטאה מסתורית בשם רינגו).

הכל מתחיל כשאלכסנדר (אביו של ויש) מחליט לפתוח משרד בלשות כדי שאחותו מילה לא תציק לו לחפש עבודה. יהלום מסתורי שמגיע אליו בטעות מסבך את העניינים והופך אותו למטרה. המקרים שמגיעים לפתחו נערמים, אך אלכסנדר מעדיף לחפש אחר הסופר שכתב את "המדריך השלם לבלש המתחיל" מאשר לפתור תעלומות. למגינת ליבו, ויש והחברה מחליטים לקחת את העניינים לידיים ולעזור בפתרון התעלומות. בין השאר הם חוקרים מי חופר בגינה בה נמצא אוצר, לאן נעלמו חפצים שונים, היכן סוס הפוני של בני זוג עשירים ומה קרה לנחש שנעלם מחוות נחשים. כן הם מנסים להסיר קללה מסתורית מטבחית מתוסכלת וללמד את ויש לקרוא שפת גוף. העלילה מסתבכת כשפושעים מסוכנים המכונים 'חבורת הנמנמנים' מנסים להחזיר את היהלום שלהם בכל דרך אפשרית ומקבלים עזרה ממקור בלתי צפוי. תוסיפו לזה הומור ומסרים על חברות אמת, אומץ ודלמות מוסריות והנה לכם יופי של ספר.

אהבתי את הספר וגמעתי אותו תוך זמן קצר. בכל פעם מחדש אני מתפעמת מכשרונה ודמיונה של הסופרת. היא אחת מסופרות הנוער האהובות עלי. כל ספר בסדרה מצויין וספר זה מעולה כקודמיו. חובבי הרפתקאות ייהנו מאד מספר זה הנקי מגידופים ואלימות, שינוי מרענן בנוף הספרותי, ומזכיר את הקלאסיקות של פעם. 

האיורים מקסימים ומשעשעים (על ידי מאייר חדש) ובהחלט עומדים ברף של המאיירת הקודמת. במידה ולא קראתם את הסדרה (הייתכן??), אני ממליצה לכם להתחיל מהספר הראשון כדי להבין את השתלשלות העניינים. הספר לא מנוקד, כך שהוא מתאים לילדים ביסודי הקוראים ללא ניקוד או להקראה משותפת. בקיצור, אם אתם מחפשים מתנה מושלמת לחג הפסח, זו המתנה המושלמת לילדים. גם סרבני קריאה מובהקים יתאהבו בספר ולא ירצו להפסיק לקרוא. הספר השישי בדרך ואני כבר מחכה לו! מומלץ, בטח שמומלץ!

בשורה התחתונה: כראמל + ויש הם צוות מנצח!

 "היהלום האבוד" (כראמל + ויש) מאת מאירה ברנע גולדברג
מאייר: רמי טל
הוצאת כנרת
256 עמ', 2020