יום שישי, 7 במאי 2021

"ממש עכשיו" מאת שחף ארז


 

















"ממש עכשיו" מאת שחף ארז הינו למעשה ספר מדיטציה שמתרגל את שיטת המיינדפולנס. מיינדפולנס (קשיבות/מודעות קשובה) הינו תהליך פסיכולוגי המאפשר להתמקד ברגע, לשחרר מתחים וליהנות מהקיים.

שחף ארז הינו פסיכולוג קליני ומנחה קבוצות מיינדפולנס לילדים. ספרו "ממש עכשיו"  פונה אל הילד בשיטת המיינדפולנס ובעזרת דמיון מודרך ושימוש בדימויים מעולם הטבע מסייע לילד להתבונן בתוכו, להתמודד עם משברים ומצבי רוח ולהבין מה מתרחש בתוכו.  הספר למעשה עוזר לילד להתמודד עם כעסים ואירועים המעוררים בהם מצוקה ורגשות שלילים ולהירגע. 

האיורים בספר אף הם ממחישים את הנקודות שמעלה הסופר. כעס מתואר בספר כסופה והאיור המלוה זאת ממחיש זאת היטב. רוגע מתואר כים רגוע והאיור בהתאם. הסופר מסביר לילד איך להקשיב לרגשותיו, לקחת נשימה עמוקה (מדיטציה כבר אמרנו??) ולשחרר מתחים כמו נוצה שעפה לים. בסוף הספר מצורף מאמר מאיר עיניים של שחף ארז וסמדר יהודה-גזית המסביר על השיטה.

זהו יותר ספר הדרכה מאשר ספר קריאה ולכן רצוי לקרוא את הספר ביחד עם הילד ולעשות איתו את התרגול.  הספר מעולה להורים הרוצים ללמד את הילד הרפיה ושחרור לחצים. לא הכרתי קודם את המושג ואהבתי את הרעיון. מומלץ!

בשורה התחתונה: ספר המלמד להקשיב לגופך!


"ממש עכשיו" מאת שחף ארז
איור: שירה ברוך מלכא
הוצאת אגם
2021, לא ממוספר

הפחד שלי ואני מאת: פרנצ’סקה סאנה

 













"הפחד שלי ואני" מאת פרנצ’סקה סאנה  עוסק בפחדים ובדרכים להתמודד איתם. פחד לא תמיד זה דבר רע ובמקרים מסויימים הוא יכול להציל אותך. העניין הוא לא לתת לפחד לשתק אותך ולא למנוע ממך לעשות דברים. ספר זה מראה איך פחד קטן נהפך לגדול ומשפיע על איכות החיים.

הספר עוקב אחר ילדה שעוברת משבר בעקבות מעבר לארץ אחרת. בהתחלה הפחד שלה היה קטן ושימש כחבר דמיוני. בבית הספר החדש, החרדה והפחד שלה גוברים, מבודדים ומשתקים אותה עד שהיא מגלה חבר שיש לו פחדים משלו. בעקבות זאת היא מבינה שלכולם יש פחדים והסוד הוא לא לתת לפחד לשתק אותך.

זהו ספר מקסים והאיורים שבו עשויים היטב ומדגישים את הטקסט. אהבתי שהספר לא רק מראה את תוצאות הפחד אלא גם מקנה לילד בטחון ומלמדו להתמודד עם החששות. יש הרבה ספרים בנושא, אך הספר מיוחד בזה שהסופרת בעצמה סובלת מחרדות ומשתפת את ניסיונה בנושא. הספר בהחלט שימושי לילדים שחווים חרדות או שינויים וילמדם לא לתת לפחד לשלוט בהם. מומלץ!
 
בשורה התחתונה: ספר המלמד איך להפוך פחד לבטחון!



"הפחד שלי ואני" מאת: פרנצ’סקה סאנה
נסח עברי: עטרה אופק
הוצאת אגם, 2021, לא ממוספר

"חיות וחיות אחרות" מאת: אביחי נזרי

















"חיות וחיות אחרות"הינו ספר שירים מלא חיים הסובב סביב חיות יוצאות דופן. הספר מציג רגעים קטנים מהחיים על חיות מיוחדות שלא פוחדות להיות שונות  וללכת נגד הזרם.

הילד יפגוש את הכבשה שעשתה פן, נמלה עצלה, פינגווין שלא אוהב קור, קוף הפילוסוף, יתוש שאוהב לנשק, מדוזה שרוצה רק חיבוק, כלב שאוהב חתולים ועוד חיות רבות וטובות . כל אחת שונה ומיוחדת ולא מתביישת בכך.

אהבתי את הספר ואת המסר שהוא מעביר לקורא הצעיר. הספר מלמד את הילד קבלה עצמית ושזה בסדר להיות שונה. האיורים צבעונים ומדהימים ותואמים לרוח הספר. בספרים אחרים החיות מתנהגות אותו דבר. בספר זה החיות מתנהגות בשונה למקובל ובזה ייחודו. טוב שיש ספר המראה לילד שאפשר גם אחרת. השיר האחרון בספר "זה בסדר" מראה לילד שזה בסדר לחשוב אחרת, להיות שונה ולא ללכת אחרי הזרם. מסר טוב בכל זמן.  מומלץ!

בשורה התחתונה: קבלה עצמית היא המפתח לאושר!


"חיות וחיות אחרות" מאת: אביחי נזרי
איור: פטריק אנטצ’ק
הוצאת אגם, 2021, לא ממוספר

"כוכב הילדים" מאת קרולינה, מאור כהן ולהקת בום פם

 













הכירו את הכוכב הבא! "כוכב הילדים" הינו ספר שירים מגניב לילדים המאגד בתוכו אוסף של שירים כיפים אותם ניתן גם לשמוע באמצעות הברקוד שבגב הספר. הספר נוצר בעקבות חלום על כוכב ילדים כיפי ואיזה מזל שכך.

השירים נכתבו והופקו על ידי האומנים קרולינה, מאור כהן ולהקת בום פם וניתן למצוא בהם את השירים: למה?, ברוגז שולם, עושים שטויות, בוסה חלל, ים, לא רוצה, ג'אז, חדש!!!, חלום, לוויתן, לא בא לי, משחק החרוזים ומנה אחרונה.

הספר פותח בשיר  "למה" שבו אוסף שאלות שהילדים מרבים לשאול את ההורים. למשל, למה העולם עגול, מי ברא את אלוהים ולמה השמיים כחולים. שיר אחר מספר על ריב בין חברות, שיר נוסף סובב סביב שטויות שעושה הילד באמבט כמו לבחון עצמו במראה. יש שיר על חלל, חופשה, ילד שרק אומר לא רוצה, לוויתנים, ילד שלא בא לו ועוד.

השירים משעשעים והאיורים בהחלט מוסיפים לקסם. אהבתי את שיתוף הפעולה בין יוצריו ושניתן לשמוע את השירים בנוסף לקריאה. זה בהחלט נותן לספר ערך מוסף. מומלץ!

בשורה התחתונה: שירים שהילדים ייהנו מהם!


"כוכב הילדים" מאת קרולינה, מאור כהן ולהקת בום פם
הוצאת אגם
2021, לא ממוספר


"סבתא מצחיקולה" מאת אפרים סידון

 













איזה ספר כיפי! ברוב הספרים הסבא הוא זה שמתואר כשטותניק, בעוד שהסבתות מוצגות כיותר רציניות ואחראיות. זהו למעשה הספר המשלים לספר "שטויות שסבא אומר" והוא בא לתקן את המצב ולהציג זווית קלילה יותר של הסבתא. 

סבתא כאמור היא השטותניקית בספר זה והיא מספרת לנכדיה על דברים הזויים בהם נתקלה. ראיתם פעם נמלה שלובשת שמלת כלה או גמל שדוגר על ביצים? סבתא ראתה ומספרת לנכדיה על כל אלה. כן היא מספרת על עכביש שרוכב על אופניים, גמדים שרוכבים על תולעים ירוקות, דלת מנוזלת, ארנבות שרוקדות בלט, קרבות עם בננות  ועוד כהנה וכהנה סיפורים כיד הדמיון הטובה עליה. הנכדים כמובן לא מאמינים, אך חושבים שהיא נורא מצחיקה ודורשים עוד סיפורים.

זהו ספר משעשע שילדים ייהנו ממנו מאד. הספר מתחרז, החרוזים משעשעים והאיורים פשוט מדהימים  ומשעשעים ותואמים לכתוב. הספר בכריכה קשיחה, מנוקד ומתאים לילדי 3 ומעלה. אהבתי ואני ממליצה!

בשורה התחתונה: כיף של ספר! 

"סבתא מצחיקולה" מאת אפרים סידון
איור: דני קרמן
הוצאת אגם
2021, לא ממסופר