יום שבת, 12 בספטמבר 2020

"מלחמת האדם הזקן" מאת ג'ון סקאלזי

 















"ג'ון פרי עשה שני דברים ביום הולדתו ה-75. תחילה, הוא ביקר בקברה של אשתו. לאחר מכן הוא התגייס לצבא." עם פתיחה כזאת, אי אפשר לפספס! 

זוהי מהדורה מחודשת של "מלחמת האדם הזקן" הכוללת בתוכה גם בונוס, הסיפור "שאלות לחייל" – המתרחש לאחר אירועי "מלחמת האדם הזקן". למעשה קראתי את הספר לפני מספר שנים ואהבתי. את ההמשכים לא יצא לי לקרוא. יציאתה כעת של הטרילוגיה כולה בעברית היוותה בשבילי טריגר לקרוא שוב את הספר ולהמשיך לשאר ספרי הסדרה. לא אשאיר אתכם במתח, נהניתי מהספר בדיוק כמו בפעם הראשונה שקראתיו. הספר מגולל את סיפורו של ג'ון פרי, אלמן בן 75 וקופירייטר בפנסיה, שמחליט להצטרף לצה"מ, צבא הגנת המושבות, במטרה לחדש את ימי נעוריו.

בתקופה המתוארת בספר האנושות התפשטה לגלקסיות אחרות ואף הצליחה ליישב חלק מהן. לא דבר של מה בכך כשיש המון מינים תבוניים שנלחמים על אותם משאבים ומעט מדי נדל"ן שימושי לכולם. זה גורם למלחמות אכזריות בחלל ולכן צה"מ, צבא הגנת המושבות, זקוק לבשר תותחנים שיילחם עבורה. צה"מ מעדיף לגייס אנשים בני 75 שכן הם בעלי נסיון וחוכמת חיים ואין להם מה להפסיד. המתנדבים יקבלו גוף צעיר (איש על פני כדור הארץ לא יודע איך בדיוק זה נעשה), יוכשרו כלוחמים וישרתו בין שנתיים לעשר שנים. רובם כנראה ייהרגו לפני תום שירותם, אך היי, לפחות לא ימותו זקנים... אם יישארו בחיים בתום השירות, יוכלו לפרוש ולהתיישב באחת מהמושבות אותן מאכלסות אזרחים מהמדינות הנחשלות. צה"מ שומר בקנאות על סודותיו ורק דרכו אפשר לצאת לחלל. מכיוון שרק אזרחי העולם השלישי יכולים להגר, רבים מהמדינות העשירות מתגייסים כדי לצאת מכדור הארץ.  ג'ון פרי יחד עם מתגייסים נוספים מצטרף לצה"מ ביום הולדתו ה-75 ויוצא לאודיסיאה בחלל שכוללת מפגשים מהסוג השלישי, קרבות וחוויות נוספות.

"מלחמת האדם הזקן" הוא אחד מספרי המדע בדיוני המהנים שקראתי לאחרונה וגם בקריאה שניה לא נס ליחו. הנחת היסוד -  גיוס זקנים וחידוש הנעורים - הינה מקורית ומרעננת.  הספר מצוין ויש בו הכל מכל: נסיעה בחלל, טכנולוגיה משוכללת, גדג'טים מגניבים, חייזרים מפחידים, רעיונות מקוריים והומור שמונע את הסיפור מלהיות אפל מדי. החצי הראשון של הספר עוסק בהכרת הדמויות ואימונם והיחסים שנרקמים ביניהן. החצי השני עוסק במלחמות בהם הגיבורים משתתפים ובתובנות אליהן הם מגיעים מבחינת מוסר וזהות. בעיני שני החלקים מעניינים ומשלימים זה את זה. ג'ון הוא גיבור כריזמטי ואישיותו וחוש ההומור שלו החזיקו את כל הסיפור.  אהבתי את הקונספט, בניית העולם, הכתיבה והתרגום.  גמעתי את הספר בתוך יומיים ומיד מיהרתי להמשיך לספר השני בסדרה. הספר עומד בפני עצמו, עוד נקודה לזכותו. מומלץ בחום לחובבי הז'אנר ולמי שמחפש סיפור בלתי נשכח.


בשורה התחתונה: קלסיקה במיטבה!


"מלחמת האדם הזקן" מאת ג'ון סקאלזי
Old man's war by John Scalzi
תרגום: רז גרינברג , צפריר גרוסמן
הוצאת אופוס, 2020, 311 עמ'