יום שני, 10 באפריל 2023

"הרכבת למקומות בלתי אפשריים" מאת פי ג'יי בל

 









"הרכבת למקומות בלתי אפשריים" מאת פי ג'יי בל הינו ספר הרפתקאות משעשע לילדים הנסוב סביב ילדה המצטרפת לצוות טרולים של הרכבת למקומות בלתי אפשריים ונקלעת להרפתקה נפלאה.

מה הייתם עושים אם הייתם רואים פסי רכבת בסלון ביתכם ומיד לאחר מכן רכבת היתה מגיעה לביתכם בדרך לאנשהו? זהו בדיוק מה שקרה לסוזי, ילדה נבונה וסקרנית כבת 11 שאוהבת פיזיקה ומלאה שאלות כרימון.

לילה אחד סוזי מתעוררת משנתה לנוכח רעשים מוזרים. כשהיא יורדת לחקור, היא מגלה שהוריה ישנים בסלון וטרול מוזר בונה פסי רכבת בביתה. זהו פלטשר שמתקשה לענות על שאלותיה ורוצה למחוק את זכרונה. מיד לאחר מכן רכבת מגיעה לביתה. זוהי לא רכבת רגילה. זוהי רכבת דואר המובילה משלוחים ומופעלת על ידי צוות טרולים הפועל בכל מקום, החל מספינות טרופות בקרקעית האוקיינוס, דרך טרולוויל ועד לחלל.

במטרה להימנע ממחיקת זכרון, סוזי קופצת על הרכבת ומצטרפת לצוות הדואר שבראשו עומד הטרול וילמוט,  מנהל משרד הדואר הצעיר ביותר בתולדות הדואר. יתר חברי הצוות הינם דובה בשם אורסל וטרול בשם סטונקר שאחראים על תפעול הרכבת. משימתה הראשונה של סוזי הינה למסור דבר דואר ללידי אפלולית, מכשפה מפחידה המתגוררת במגדל האוביסידיאן, שממת הדמדומים. המשימה לא בדיוק עוברת בהצלחה. בתוך החבילה נמצא כדור שלג ובתוכו כלוא צפרדע הטוען שהוא נסיך בשם פרדיק שכושף ומתחנן בפניה לא להשאירו אצל המכשפה. בהחלטה פזיזה של רגע סוזי מרחמת עליו ובורחת יחד איתו בחזרה לרכבת. כאן מתחיל מרדף מטורף מהסרטים. לא מכשפה כלידי אפלולית תוותר על רכושה ובעזרת קסמיה היא עוקבת אחריהם ומנסה להשיגם. סוזי צריכה למצוא דרך להתחמק מהמכשפה, להציל את פרדריק מהכישוף ועל הדרך להציל את עולם המקומות הבלתי אפשרים מאובדן, לא דבר של מה בכך.

סוזי מגלה במסעה עולמות חדשים, פוגשת רוחות ושאר דמויות אקסצנטריות ועוברת שפע של הרפתקאות מסעירות. בעולם אליו נקלעה, חוקי הפיזיקה שונים וכוח המשיכה נתון למשא ומתן, דבר שמאפשר שפע של מצבים משעשעים ואף מסוכנים לפרקים. אהבתי שבספר מתייחסים להשפעת האינטרנט על העולם האמיתי (קרי אימיילים שמחליפים את המכתבים המסורתיים ומשאירים את הדוורים כמעט חסרי עבודה).

נהניתי מהקריאה למרות שאיני חלק מקבוצת הייעד. הספר חמוד מאד ומלא דמיון ושמחתי לגלות שהוא חלק מטרילוגיה. הספר עומד בפני עצמו, אך משאיר פתח להרפתקאות חדשות. בינתיים רק הספר הראשון תורגם ואני מקווה שגם השאר יתורגמו במהרה. הספר לא מנוקד, כך שהוא מתאים להקראה או לילדים בני 8 ומעלה שקוראים כבר ללא ניקוד. אהבתי ואני ממליצה!

בשורה התחתונה: מסע רכבת קסום שלא תרצו לפספס!

"הרכבת למקומות בלתי אפשריים" מאת פי ג'יי בל
The Train To Impossible Places by P.G. Bell
תרגום: עמית פרדס
איורים: פלאביה סורנטינו
הוצאת מטר, 2023, 346 עמ'