יום שלישי, 28 במאי 2024

"מחמישה יוצא אחד" מאת אגתה כריסטי

 











אגתה כריסטי נחשבת למלכה הבלתי מעורערת של ספרי המסתורין ולו בכדי. ספריה אלמותיים ונקראים עד היום, ויכולתה לכתוב עלילה משכנעת עם פתרון מסובך אך הוגן הפכו אותה למודל לחיקוי לספרי מתח מודרניים. אני אוהבת את ספריה של אגתה כריסטי, קראתי את כולם מספר פעמים, ושמחתי כשיצאה מהדורה חדשה של ספר נוסף שלה.

הפורמט הפעם שונה. פוארו לא נוכח במקום הרצח בעצמו. למעשה, הרצח כבר אירע, קרוליין קרייל, אשת הקורבן, הואשמה ברצח, וכעת, 16 שנה לאחר הפרשה, מתעוררים ספקות לגבי אשמתה. קרלה למרצ'נט, בתם של הקורבן והרוצחת, מבקשת מהרקול פוארו לחקור שוב את רצח אביה לאחר שקיבלה מכתב מאמה המנוחה המצהיר על חפותה. פוארו מסכים לחקור את המקרה ומתחיל בראיון התביעה והסניגוריה. זו אחת התעלומות בהן הפשע נפתר יותר על ידי לימוד הפסיכולוגיה של הדמויות ועדויות מאשר מעקב אחר ראיות ורמזים פיזים, אם כי חלק מהראיות עוזרות להפנות את הזרקור לכיוון הנכון.

פוארו מוצא חמישה חשודים אפשריים שהיו נוכחים במקום בזמן הרצח, או "חמישה חזרזירים" לפי שיר הילדים הידוע, מכתת רגליים ביניהם ומתאים כל חשוד לחזרזיר מהשיר. החשודים הם: פיליפ בלייק, החזרזיר הקטן ש"הלך לשוק" ובמקרה זה משחק בבורסה; אחיו מרדית בלייק, החזרזיר ש"נשאר בבית" לשחק עם עשבי תיבול ורעלים, שאחד מהם אולי הרג את הקורבן; אלזה גריר היא החזרזיר ש"אכלה הכל" (היא טורפת); האומנת ססיליה וויליאמס היא החזרזיר ש"לא היה לו"; ולבסוף אחותה למחצה של קרוליין, אנג'לה, החזרזירה הקטנה מכולם ש"ברחה מהר מהר". החקירה עצמה מתבצעת על ידי ראיון העדים בתוספת עדותם הכתובה והפעלת התאים האפורים במטרה להגיע לחקר האמת.

אהבתי את הספר, אם כי את הפורמט אהבתי פחות. אני מעדיפה את הספרים בהם פוארו עצמו נוכח במקום הרצח. שיטת החקירה גורמת לכך שתיאור יום הרצח חוזר על עצמו בשלל גרסאות דומות יותר או פחות, ובשלב מסויים זה מתחיל לעייף. עדיין, הספר טוב ומהנה. כריסטי סידרה אותי גם הפעם, ולמרות שעליתי על רמז או שניים, לא עליתי על זהות הרוצח.ת. אהבתי את התאמת החשודים לחזרזירים מהשיר הידוע ואת הארגון המסודר של העלילה. עם כתיבה מעולה, רמזים מושתלים בשפע ותעלומה מסקרנת, הספר מראה את הצד האפל של מערכות יחסים והפסיכולוגיה מאחורי המעשים. כמו תמיד, כריסטי היא המאסטר של עלילות המתח, וספר זה כמובן מומלץ כמו שאר ספריה!

בשורה התחתונה: ספר מתעתע!

"מחמישה יוצא אחד" מאת אגתה כריסטי
Five Little Pigs by Agatha Christie
הוצאת עם עובד, 2024, 311 עמודים