יום שלישי, 15 באוקטובר 2024

"פרשת אלסקה סנדרס" מאת ז'ואל דיקר

 











* נקרא באנגלית

ז'ואל דיקר הוא אחד הסופרים האהובים עליי. קראתי את כל ספריו שפורסמו, כולל סדרת מרקוס גולדמן, ואהבתי אותם. "פרשת אלסקה סנדרס" מאת ג'ואל דיקר הוא הספר השלישי בסדרת מרקוס גולדמן והוא אף מתעלה על הרף שהציבו קודמיו. קראתי אותו כעותק קריאה מוקדם באנגלית לפני כמספר חודשים וסקרתי אותו באנגלית וכעת מתרגמת את סקירתי עליו לעברית לאחר שיצא לאור גם בעברית.

הרומן עוקב אחר מרקוס גולדמן, סופר מפורסם חסר מנוח לאחר ההצלחה המטאורית של שני ספריו.  פגשנו אותו לראשונה ב"האמת על פרשת הארי קברט" וב"בני בולטימור". כעת, הוא חוזר אלינו עם מקרה מרתק חדש, רצח שהתרחש בעבר ולא פוענח, ותוך כדי ניסיון לפתרו עושה חשבון נפש על חייו.

לפני 11 שנים נמצאה גופתה של אישה צעירה בשם 
אלסקה סנדרס על שפת אגם ליד העיירה השקטה אונט פלזנט שבניו המפשייר. הרוצח(ים) נתפסו באותה עת - לפחות כך סברה המשטרה. כעת, כשעובדות חדשות עולות על פני השטח, החקירה נפתחת מחדש. מרקוס וחברו הוותיק, סמל פרי גהלווד, מתחילים לחפור בעבר בכדי לחשוף את האמת. החקירה מתקדמת עקב אחר אגודל ובינה לבין זיכרונות וחרטות העבר, מרקוס מהרהר על בחירותיו ועל עתידו.

אהבתי לחזור לעולמו של מרקוס.
כל ספר חדש בסדרה זו מרגיש כמו להתחבר מחדש עם חבר ותיק. הספר מלא בטוויסטים, קפיצות בין זמנים - קצת יותר מדי זיכרונות מהעבר - והרהורים על משמעות ההצלחה, זמנים פשוטים יותר (ואולי מאושרים יותר) ומציאת האושר. למרות שהספר עומד בפני עצמו, יש  מספר דמויות ואירועים שהוזכרו בספרים קודמים, אם כי ללא ספוילרים. לא חייבים לקרוא את הספרים הקודמים כדי להבין מה קורה, אבל  עדיף כי גם הם טובים וגם אתם עלולים לפספס את הניואנסים העדינים.

זהו לא רומן בלשי גרידא והרצח אינו המוקד העיקרי כאן.
אל תצפו לקו עלילה מהיר או מתח עוצר נשימה. הספר הוא שילוב מנצח של פרוזה ומתח פסיכולוגי, מתובל בהומור ותובנות. למרות שהספר אינו חף מקלישאות - אמו של מרקוס תמיד דוחקת בו למצוא חברה והמוציא לאור שלו מדבר רק על כסף וחלון הזדמנויות - זה לא מוריד מערכו. ייחודו של הספר טמון בשילוב בין תעלומת הרצח לבין התיאור החי של עולמו של מרקוס גולדמן. הסיפור מלא בתובנות מעניינות, חלקן ציניות וביקורתיות, על עולם הספרות, ההצלחה והפחד מכישלון. הספר מתחיל לאט אבל צובר תאוצה לקראת האמצע. למרות אורכו, הספר נגמע במהירות. הידוק העלילה  יעשה איתה חסד - קצת פחות זיכרונות ויותר התמקדות בחקירה - אבל זה בקטנה. בסך הכל, נהניתי מאוד מהספר וממליצה עליו בחום. הספר מסתיים ברמז לספר נוסף בסדרה ואני כבר מצפה לו. מומלץ!


בשורה התחתונה: ספר מושלם לחגים!

"פרשת אלסקה סנדרס" מאת ז'ואל דיקר
The Alaska Sanders Affair by Joël Dicker
הוצאת כנרת זמורה ביתן, מודן
508 עמ', 2024
* נקרא באנגלית


יום שישי, 4 באוקטובר 2024

"פרסי ג'קסון 7 - זעם האלה המשולשת" מאת ריק ריירדן

 








"פרסי ג'קסון 7 - זעם האלה המשולשת" הינו ספר שביעי בסדרת "האולימפים" והשני בטרילוגייה חדשה המכסה את ניסיונותיו של פרסי ג'קסון להתקבל ללימודים באוניברסיטת "רומא החדשה" היוקרתית. לשם כך הוא צריך שלושה מכתבי המלצה אלוהיים שכדי להשיגם עליו לבצע משימות עבור האלים. כמעריצה ותיקה של גיבורינו, שמחתי כשספרו החדש של ריירדן נחת בתיבתי.

פרסי ג'קסון נמצא בשנה האחרונה ללימודיו בתיכון. הוא רוצה להתקבל לאוניברסיטה בה תלמד אנבת' אהובתו ועושה את כל המאמצים לצורך העניין. בספר הראשון בטרילוגיה פרסי הצליח לקבל מכתב המלצה מאחד האלים וכעת נותרו לו "רק" עוד שני מכתבי המלצה להשיג. לא דבר של מה בכך, שכן כל המלצה דורשת משימה מצידו. הפעם האלה המשולשת הקטה - אלת הקסם, הצמתים והשליטה במתים - מציעה לכתוב לו מכתב המלצה בתנאי שישמור על חיות המחמד שלה בזמן שהיא יוצאת לחופשת ליל כל הקדושים.

פרסי מסכים (מי יעז לסרב לאלה??) ועובר עם חבריו אנבת' וגרובר לאחוזה הקסומה של הקטה למשך סוף השבוע. באופנת פרסי אמיתית, כל מה שיכול להשתבש  אכן משתבש כשמוטל עליהם לטפל בכלבת שאול ובחמוסה עם גזים. אה, כן, עליהם להאכיל גם את הצלופחים של האלה ולשמור על הבית שלם.

במהלך שהותם שם, גרובר שותה שיקוי בטעם תות שהופך אותו לעז ענקית שמשחיתה את כל הבית. חיות המחמד נבהלות ובורחות מהבית ואין להם זכר. כעת על השלושה למצוא אותם ולסדר את הבית לפני חזרתה של האלה ולא... וכך מתחילה הרפתקה חדשה שמשלבת בתוכה גם סיפור חניכה וגם צד אפל יותר של המיתולוגיה המוכרת לנו.

עלי לציין שנהניתי מספר זה הרבה יותר מקודמו, בעיקר בזכות חיות המחמד וסיפורי הרקע שלהן. גם כאן אין אקשן מסמר שיער, אך החיות, פראיות ככל שיהיו, ורקען מפצות על כך. כידוע, ילדים וחיות גונבים את ההצגה. קראתי את הספר בחיוך ונהניתי מכל רגע. אהבתי את הדינימיקה בין פרסי וחבריו, את ההומור, ואת תהליך ההתבגרות שעבר פרסי. נהניתי לפגוש דמויות מוכרות ככרון ולהכיר דמויות חדשות כמו גור כלב שאול שסיפק רגעים קומים בעלילה. בספר גם רגעים רגשיים ומחממי לב ותובנות על חברות, משפחה וערך עצמי.

בסך הכל ספר חמוד אם כי לא בקאליבר של הסדרות הראשונות. לא חייבים לקרוא קודם את הסדרות הקודמות, אך כן מומלץ להתחיל מהספר הראשון בטרילוגיה. כעת לא נותר לנו אלא לחכות לספר האחרון בסדרה ולמשימה האחרונה. אהבתי ואני ממליצה!

בשורה התחתונה: ספר מושלם לחגים!

"פרסי ג'קסון 7 - זעם האלה המשולשת" מאת ריק ריירדן
הוצאת כינרת זמורה ביתן, 2024, 271 עמ'