יום רביעי, 13 באפריל 2022

"ספר החרקים הגדול" מאת יובל זומר

 










איזה כיף של ספר! אני אוהבת את ספרי המידע של הוצאת שוקן וספר זה הינו תוספת נהדרת לאוסף. אני לא מתלהבת מחרקים במיוחד, אבל מספר זה התלהבתי. "ספר החרקים הגדול" מציג לילד את עולם החרקים באופן ידידותי ובהומור ומרחיב את הדעת בנושא.

הספר פותח בהסבר כללי על חרקים והמשותף להם (אין להם עצמות בגוף ולרובם יש שלד חיצוני נוקשה), מייעץ איך לצפות בהם (לראות ולא לגעת) ומציג את עץ המשפחה של החרקים. הספר מחולק לקבוצות מפתח של חרקים וכל כפולת עמודים מתמקדת בקבוצה שונה. בעמודים אלה נמצא מידע על החרקים והסוגים השונים (מעופפים, זוחלים, חרקי לילה, חרקי מים ועוד), איך לאתרם, הדברים המועילים שהם עושים ואפילו איך לגרום להם להרגיש רצויים בגינה שלך.

בנוסף למידע העשיר, יש בספר פעילות מהנה, "האם אתה יכול למצוא...?, בה מתבקש הקורא הצעיר למשל למצוא את החרקים המסתתרים בין הענפים, לאתר צרעות בין הדבורים, למצוא את הזבוב הכחול שמופיע 15 פעמים בספר ולאתר 29 עשים בתמונה. בספר יש עוד הרבה חרקים שעפים, זוחלים וגולשים על דפי הספר וצריך לאתרם. התשובות ניתנות בסוף הספר בצירוף מילון ואינדקס.

אהבתי שהחרקים מוצגים בצורה ידידותית שלא מרתיעה את הקורא ומזמינה אותו ללמוד עליהם. הטקסט כתוב בהומור ומלווה באיורים חמודים וגחמתיים במקצת של החרקים. הספר מסביר שיש אלפי סוגים של חיפושיות, כמה נקודות יש על כנפי המושית, איך פרפר מתעופף לו, מה עושים העשים כל היום (הם מסתתרים) ולמה נמלים צועדות בטור. הוא מסביר גם על חרקי לילה, נדלנים, מרבי רגליים, חרקי מים ועכבישים. אהבתי את ההומור במידע כמו למשל:  "איך חיפושית מתגלגלת לה", או "אל תאכלו אותי", או "למה העיניים שלך כל כך גדולות".

בין העובדות בספר, משכו את עיני העובדות הבאות:


* חלזונות וחשופיות הם בעלי רגל אחת רירית המאפשרת להם לזחול.
* רבי רגלים ונדלים הם בעלי רגלים רבות.
* תולעים הן חסרי רגליים.
* נמלים מדברות בעזרת המיחושים שלהן.
* זבובים מקיאים על מזונם כדי לרככו.
* חלזונות יכולים לראות ולרחרח.
* לעבישים יש שמונה עיניים אבל הם אינם רואים היטב למרחק.

הספר הינו בפורמט גדול וצבעוני הערוך בצורה מזמינה לקורא. הדפים צבעוניים ועמוסים באיורים מדהימים, מפורטים ומלאי חיים. זוהי דרך נהדרת לילדים ללמוד על החרקים סביבנו ולא לפחד מהם.  הספר מתאים לגילאי 3 ומעלה ומנוקד והשפה בגובה העיניים של הילד, כך שהוא מתאים גם לראשית קריאה. זהו ספר מצוין לכל אנטומולוג מתחיל ולאוהבי החרקים וגם למי שלא מתלהב מחרקים (יעזור להתגבר על החששות מהם). מומלץ כמובן!

בשורה התחתונה: עולם החרקים מזווית חדשה ומרעננת!

"ספר החרקים הגדול" מאת יובל זומר
 יעוץ מדעי - ד"ר זהר ינאי מומחית החרקים - ברברה טילור
תרגום: אורה דנקנר
הוצאת שוקן, 64 עמ', 2022



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה