יום שבת, 23 במאי 2020

"ילדי דם ועצם - מורשת מורישה" מאת טומי אדיימי


















"ילדי דם ועצם" הינו ספר ראשון בסדרת פנטסיה לנוער שנכתב בהשראת מיתולוגיה אפריקאית. כחובבת פנטסיה ומיתולוגיה מושבעת שמחתי כשהספר נחת על שולחני.

הסיפור מתרחש בממלכת אורישה,עולם בו הקסמים אסורים, המאגיה נעלמה ובעלי כוחות מאגיים נרצחו באכזריות בידי אנשי המלך. הסיפור נע בין שלוש נקודות מבט:  זיילי, מאג'ית צעירה ללא כוחות קסם, אמארי, נסיכת לאגוס ואחיה, הנסיך אינאן, המנסה לרצות את אביהם.

בעבר ממלכת אורישה נשלטה על ידי מאג'ים בעלי יכולות מיסטיות. המאג'ים (כמו שאר האנשים בממלכה) מאופיינים בעור כהה, אך יש להם מאפיין נוסף שמקל על זיהויים: שיער לבן. באחד הימים הקסם נעלם באופן מסתורי, סמוך לעליית המלך סראן לשלטון.  למרות שהמאג'ים איבדו את כוחותיהם, המלך עדיין ראה בהם איום ופקד על אנשיו להרגם. רק צאצאי המאג'ים שטרם פותחו יכולותיהם הושארו בחיים, אם אפשר לקרוא לזה חיים. הם נחשבו כאזרחים סוג ב', דוכאו על ידי הקוסידים (חסרי הקסם) ורבים מהם נמכרו לעבדות לאחר שלא עמדו במטלת המיסים הכבדה שהטיל עליהם המלך.

לאחר שאמה של זיילי, קוצרת שזימנה נשמות, נרצחת באכזריות על ידי אנשי המלך, זיילי מנסה לשרוד, יחד עם אביה ואחיה טזיין, בעולם שרואה בה מוגלה. הם צריכים כסף כדי לעמוד במכסת המיסים  הגבוהה ולשם כך מחליטים למכור דג שדגו יום קודם. רכובים על גבה של הלביארה נאילה, חיית רכיבה שזיילי גידלה מינקות, הם יוצאים לדרך. מסע זה ישנה את חייהם לעד. בשיטוטיה בעיר זיילי נתקלת (תרתי משמע) בנסיכה המרדנית שברחה מהארמון עם שריד קסום. השתיים מצליחות לחמוק מהשומרים ויחד עם טזיין יוצאות למסע מסוכן להשבת הקסם לממלכה. כל זאת כשהנסיך אינאן הנחוש לחסל את המאגיה נושף בעורפם.  אלים עוצמתיים, כוחות קסמיים וצבא נשמות הם חלק מהעלילה הקורמת עור וגידים לעיני הקורא.

אהבתי את האווירה ואת השילוב של המיתולוגיה בסיפור. העלילה קצת פשטנית, אולם הסופרת בנתה עולם עשיר המאפשר להתעמק בתמות של דיכוי, דעות קדומות, רצח עם, מורשת ומשפחה. נקודות המבט השונות מעשירות את העלילה ומראות את הצדדים השונים של אותו מטבע. למרות שזהו ספר נוער, גם מבוגרים ייהנו ממנו. הספר רווי אלימות ואכזריות, כך שהוא לא מתאים לכל אחד. קצב הספר לא אחיד, היו קטעים איטיים, אך לקראת האמצע הסיפור נעשה יותר ויותר אינטנסיבי וקשה היה להניחו מהיד. הסופרת הטיבה לתאר את המאבקים הפנימים של הדמויות. דמותו של טזיין אומנם שטוחה והרומנים שנרקמו בספר קצת צפויים, אך זה בקטנה. נהניתי מהספר והסיום הדרמטי השאיר לי טעם של עוד. הספר מסתיים בקליף האנגר, אך הספר השני כבר יצא באנגלית ולא נותר אלא לחכות לתרגום או לקראו בשפת המקור (לחסרי הסבלנות). 

בשורה התחתונה:  ספר ביכורים מרשים!





ילדי דם ועצם - מורשת מורישה מאת טומי אדיימי

Children of Blood and Bone Legacy of Orïsha #1 by Tomi Adeyemi
הוצאת כנרת
תרגום: יעל אכמון
2020, 559 עמ'

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה