יום ראשון, 13 בספטמבר 2020

"בריגדות הרפאים" מאת ג'ון סקאלזי

 











"בריגדות הרפאים" הינו ספר שני בטרילוגיית 'האדם הזקן' הכולל בתוכו גם את "יומני סייגון" (המתרחש לאחר "בריגדות הרפאים"). הספר מתרחש באותו עולם של הספר הראשון, אך מלבד דמות אחת, ג'יין סייגן, כל הדמויות חדשות. אם תצפו למצוא את ג'ון פרי בספר, חוששני שתתאכזבו.

הספר נסוב סביב ג'ארד דיראק, שיבוט וחייל מהכוחות המיוחדים (בריגדות הרפאים) שנוצר כדי להבין מוחו של בוגד. חיילי הכוחות המיוחדים שונים מחיילים רגילים. הם מהונדסים גנטית מדנ"א של המתים, נולדים מבוגרים עם מיומנות ויכולות וגוף משודרג ויש להם יכולת למידה מואצת המתאפשרת באמצעות שתל-מוח (סוג של מחשב על) שנשתל במוחם. הם למעשה לוח חלק, ללא זכרון או תודעה, והתודעה שלהם מתפתחת בהמשך. הם נוצרו למטרה אחד בלבד, להילחם למען צה"מ ולהגן על המושבות. הם אומנם יכולים לפרוש לאחר עשר שנות שירות, אך רק מעטים בוחרים בכך. אה, ויש להם גם את היכולת לתקשר במחשבות ללא צורך בדיבור בזכות השתל-מוח שלהם.

בעקבות עריקתו ובגידתו של מדען מפרויקט השיבוט האנושי, שארל בטאן, צה"מ בלחץ. הלחץ גובר כשמדען חייזר שלכדו מיידע אותם, לאחר לחצים כבדים, על מזימה כלפי האנושות. במטרה למנוע מלחמה, להבין את מניעי המדען ולגלות את מיקומו הם מייצרים שיבוט של המדען לתוכו הם משתילים העתק מהתודעה של המדען. כך נולד ג'ארד דיראק, שיבוט וחייל מלידה. בהתחלה נדמה כי התודעה לא הועברה וג'ארד מועבר מהמעבדה לכוחות המיוחדים, שם הוא נמצא תחת פיקודה של סגן ג'יין סייגן. העלילה מסתעפת כאשר האישיות של המדען מתחילה לצוץ ופרטים חדשים מתגלים. בעקבות המידע החדש ג'ארד וחבריו נשלחים למשימה בלתי אפשרית; לחטוף את המדען ולמנוע מלחמה נגד שלושה גזעים שונים.

הספר כתוב היטב ונהניתי ממנו. אמנם לא אהבתי אותו כמו את הספר הראשון, אך זה היה עדיין סיפור טוב. הספר עומד בפני עצמו, אך רצוי לקרוא קודם את הספר הראשון כדי להבין את הרקע. ג'ראד הוא גיבור שקל להזדהות עימו,  אך ג'ון פרי הוא לא. הוא חסר את האישיות והקסם של ג'ון. זה שהספר כתוב בגוף שלישי אולי היה חלק מהעניין. הספר אפל יותר מקודמו ומעורר מספר שאלות מוסריות ואתיות בנוגע ליצור בני אדם בשרשרת ייצור, מי נחשב לאנושי והאם אדם ששודרג עדיין יכול להיחשב לאנושי. בנוסף, הספר מעלה תהיות בנוגע למקומו של האדם ביקום, מה קובע את האופי (טבע או טיפוח) ועד כמה ניתן להרחיק לכת בשביל להשיג את מטרותיך. בואו נאמר שהאנושות פה לא יצאה הכי טוב. מיד בתום הספר מיהרתי להמשיך לספר השלישי בסדרה בו מככבים הפעם ג'ון פרי וג'יין סייגן.  אם אהבתם את הספר הראשון, תהנו גם מזה בתנאי שלא תשוו אותו לראשון. מומלץ לחובבי הז'אנר ולאוהבי הסופר!

בשורה התחתונה: ספר מעורר מחשבה!


"בריגדות הרפאים" מאת ג'ון סקאלזי
The ghost brigades by John Scalzi
תרגום:  צפריר גרוסמן , רז גרינברג
הוצאת אופוס, 2020, 352 עמ'

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה